Коли ванна викликає тривогу, а кухня вбиває бажання готувати: організаторка простору про порядок у домі
Коли ванна викликає тривогу, а кухня вбиває бажання готувати: організаторка простору про порядок у домі
Мозок сприймає хаос як негатив і загрозу
[ads-pc-2]
Організація простору – це комплексний підхід до всього будинку, який дозволяє зробити все навколо таким зручним, що потім у помешканні майже неможливо навести безлад. Це перетворення побутового хаосу в чітку структуру, щоб помешкання почало “працювати”. Не відбирати сили на прибирання, ремонт, негатив, а навпаки – заряджати енергією, давати ресурс.
Аліна Сільвер шість років тому стала першою в Україні дипломованою спеціалісткою з організації простору. Закінчила IAP Career College (США), зараз навчається в Італійській школі моди та стилю і освоює професію гештальт-терапевта. З нею ми поговорили про прибирання, формування гардеробу, який не шкодить планеті, ризики від наявності власної бібліотеки та переробку магнітів з холодильника.
Аліна Сільвер, спеціалістка з організації простору
Моє завдання – зробити помешкання комфортним. Щоб було зручно: щоранку відкривати шафу, знаючи, що звідти нічого не випаде, що там немає суміші зима/літо, що всі речі на видноті, а не десь позаду. Коли у ванній немає нічого поламаного. Якщо десь є розбита поличка, я запрошую людей, які її відремонтують. Годинники мають іти правильно, а не відставати чи поспішати на 15 хвилин. Це не про те, щоб зробити помешкання дорогим, з коштовними канделябрами чи люстрами, зовсім ні – це про максимальну зручність. Можна мати супердорогу кухню, де ви жодного разу нічого не приготуєте. А можна мати бюджетний варіант, але такий комфортний, що там хотітиметься не просто готувати, а робити кулінарні витвори мистецтва.
Один з міфів щодо організації простору – що це дорого. Насправді ж ні. Я працюю з різними клієнтами: від тих, у кого є окрема кімната для гардеробу, до тих, у кого однокімнатна квартира. І тим, і тим замовленням я радію. Правильна організація простору, здійснена один раз, потім не передбачає додаткових моїх послуг. Хіба що клієнт переїжджає або потрібно оновити чи змінити гардероб у сезон.
Часто до мене звертаються із запитом типу «немає енергії ні на що, я приходжу додому і весь запал зникає, навіть додому не хочеться йти, не хочеться ні готувати, ні прибирати». Для мене це дзвіночок, що звернулися за адресою.
«У мене новий проект і мені потрібна ідеальна ванна кімната, яка б заряджала із самого ранку енергією», – бували і такі запити.
При такому запиті в нас половина дня йде на так зване розхламлення. Ми працюємо разом: дістаємо всі речі, я кажу свою думку, клієнтка – свою, і ми розуміємо, чи залишаємо їх і як вписуємо в простір. Далі я вже можу працювати сама. Часто буває так, що клієнти перед моїм приходом починають наводити лад. Щось докуповують – якісь органайзери чи розділювачі в тумбочки. Скажу одразу: цього робити не потрібно. Це як йти до лікаря і підлікуватися.
Також на початку роботи дізнаюся про пріоритети клієнта: на чому робимо акцент – ванна кімната, гардероб, кухня. «У мене новий проект і мені потрібна ідеальна ванна кімната, яка б заряджала із самого ранку енергією», – бували і такі запити. Насправді простір, у якому ми живемо, діє на нас більше, ніж ми підозрюємо. Наш мозок зчитує на несвідомому рівні безлад і потім видає роздратування, апатію, безсилля, навіть агресію. Хаос – це завжди про небезпеку. Тому тисячі людей так дратуються, перебуваючи у власному домі.
Напевно, через це після моєї роботи в клієнтів часто починаються круті прориви, нові ідеї, проекти, загалом нове життя.
Одяг
В організації гардеробу та стилю я працюю паралельно зі стилістом. Або ж можу дати поради на кшталт «потрібно до нових брюк купити верх або ж їх ліквідувати». Якщо клієнт не знає, що до цих брюк може підійти, викликаємо стиліста. Якщо клієнт сам може все купити, тоді обмежуємося моїми порадами.
Під час організації гардеробу в мене діє такий принцип: кожна річ має працювати і при цьому поєднуватися з іншими. Зараз відходить тенденція емоційних покупок, коли «побачила кофтинку і купила, а потім не знаю, з чим її носити і навіщо вона мені». Сьогодні важлива не кількість одягу, а його якість, тобто можливість носити максимально довго й комбінувати. Зайвий одяг, навіть якщо він найдорожчих брендів, забирає наш простір, час та ресурси. Не варто накопичувати ні дорогі, ні дешеві речі, які нам може віддати подруга чи які ми купимо на розпродажах.
Також зараз пропоную клієнтам екологічні вішаки, органайзери й коробки. Тобто все має бути таким, аби потім його можна було відправити на переробку. Не тільки одяг, але й інші складові гардеробу. Постійно шукаю коробки та органайзери з натуральної сировини – аби вони одночасно дихали (це дуже важливо для взуття), були міцними (щоб ними можна було користуватися тривалий період) та легко перероблялися. Наприклад, в один офіс ми замовили паперові стаканчики українського виробництва. По-перше, вони були гарної якості. По-друге, вони одразу йшли на переробку, а якщо й потрапили б на смітник, то явно не розкладалися б там 400 років.
На початку роботи з гардеробом я одразу замінюю всі вішаки на однакові. Цей маленький елемент уже зменшує хаос. Тоді все стає рівним і дає відчуття організованості.
На початку роботи з гардеробом я одразу замінюю всі вішаки на однакові. Цей маленький елемент уже зменшує хаос. Тоді все стає рівним і дає відчуття організованості. Вішаків має бути достатньо для всіх речей і ще 5-10 вільних. Не потрібно розвішувати одяг на тому ж вішаку, який вам дали в магазині. Не набирайте зайвого в помешкання, а розвішуйте на свої вішаки.
Найважливіший пункт – змінювати сезони. Влітку я намагаюся вже готувати осінь-зиму – так ми економимо і мій час, і ресурси клієнта. Також я завжди наголошую: для організації гардеробу не завжди потрібна окрема кімната. Навіть у квартирі-студії це реально. Наприклад, речі можна скласти в спеціальні органайзери або коробки. Складати рекомендую за системою Марі Кондо: за кольором та за призначенням. Тоді буде дуже зручно все розкладати, коли зміниться сезон, або діставати потрібну річ, коли стане холодніше чи тепліше.
Не раджу використовувати вакуумні упаковки. Був період, коли їх активно рекламували, але, на жаль, вони просто вбивають одяг. Річ у тім, що під сильним пресом одяг починає линяти та псуватися. На багатьох ваших речах є плями, які ви не помічаєте. І тут немає нічого поганого, із цим усі живуть. Однак я з досвіду знаю: коли таку річ ви кладете поряд з іншою новою та запаковуєте у вакуум – плями починають переходити на чистий одяг. У результаті ви можете зекономити місце, але частину одягу просто викинете.
Взуття
Із взуттям працює той же принцип: перед покупкою раджу завжди питати себе, під який образ його можна одягти. Якщо до нових туфель потрібна ще нова сукня, то, можливо, варто почекати з купівлею. Взуття має виконувати певну функцію або нести якийсь меседж. А якщо воно лежить, бо замале чи натирає ноги, але «я колись його одягну», тоді саме час його віддати або викинути. Бувають клієнти, які намагаються самі себе обманути, одягаючи туфлі чи босоніжки раз у рік – буцім тільки якщо ви не носили річ більше року, її варто викинути. Не робіть такого. Це ваше життя – і вам жити з тими черевиками.
Взуття, яке чекає свого сезону (осінь-зима чи весна-літо), має бути розкладене по коробках. Беру або прозорі, або підписую їх, адже візуально має бути зрозуміло, де взуття на який сезон. Це дуже полегшує пошук речей та економить час. Позбавляємося оригінальних коробок (взагалі на майбутнє я прошу їх навіть не брати з магазину – щоб не продукувати зайві відходи) і все розкладаємо в однакові.
Часто пропоную клієнтам окрему коробку «для роздумів». Туди складаємо одяг і взуття, щодо яких люди сумніваються. У 90% випадків клієнти речі не залишають.
Часто пропоную клієнтам окрему коробку «для роздумів». Туди складаємо одяг і взуття, щодо яких люди сумніваються. У 90% випадків клієнти речі не залишають. Решта 10% забирають 1-2 речі.
Ні одяг, ні взуття ми з клієнтами в жодному разі не викидаємо. Я завжди підшуковую організації або волонтерські центри поблизу, куди можна відвезти речі. Дещо сортуємо і відвозимо на станції з прийому відходів. Це теж важливо: я пояснюю клієнтам, що речі отримують друге життя, а не просто стають сміттям.
Книжки
Я дотримуюся принципу, що зараз не потрібно тримати вдома великі бібліотеки. Я сама люблю запах фарби, тактильні відчуття. Але великої бібліотеки вдома не маю і не раджу. На виробництво книжок було витрачено купу ресурсів – і все заради того, щоб їх прочитала одна людина? Сьогодні це розкіш. Продавайте, віддавайте, даруйте книги. Це краще, ніж коли вони покриваються пилом на поличках.
Книжки можна зберігати вдома, але тільки необхідні. Тут теж працює така собі якірна система: книжки викликають певні емоції, пов’язані з подіями минулого. Але я завжди запитую клієнтів: ви хочете повертатися в той період, навіть якщо він був хороший, чи хочете все-таки рухатися вперед? Це не означає, що не повинно бути книжок. Якщо ви редактор, то кілька словників у вас працюватимуть. Якщо маркетолог, то кілька книг з реклами чи ведення бізнесу не будуть зайвими. Але якщо це художня література, яку ви прочитали один раз у житті й точно не будете перечитувати, давайте їй друге життя. Книжка на це заслужила.
В книжках часто заводяться кліщі та інші небезпечні комахи. Ви навіть можете не здогадуватися, звідки це береться. Потрібен догляд – пилососити, протрушувати, вивітрювати.
Крім того, в книжках часто заводяться кліщі та інші небезпечні комахи. Ви навіть можете не здогадуватися, звідки це береться. Потрібен догляд – пилососити, протрушувати, вивітрювати. Це варто робити 1-2 рази на місяць. Якщо не хочете витрачати на це свій час, обирайте електронні варіанти.
Інтер’єр
Коли я організовую простір ванної кімнати, то завжди раджу купувати шафки з внутрішніми поличками, тобто з дверцятами. Якщо у ванній полички відкриті і їх багато, мозок це одразу сприймає як хаос. От ви заходите зранку вмитися, а перед вами – купа засобів для вмивання, шампуні, маски для волосся, з іншого боку – піна для бриття, а якщо є дитина, то ще мило, дитячі шампуні, піна для ванни. Замість налаштуватися на позитив і роботу, мозок починає думати, як не зачепити зубну щітку, не перевернути шампунь або «це ж треба знову тут прибирати».
Найкраще – все розставити в шафки, де кожен член родини матиме свою поличку. На поличках речі розставляти за пріоритетністю: ті, якими користуєтеся часто або щодня, – ближче, а ті, якими раз на тиждень чи місяць, – позаду. Так ви будете розуміти, що все має своє місце і хаосу вже менше.
Ще одне місце, яке вносить багато хаосу в життя, – холодильник з магнітами. Усім клієнтам я пропоную їх, по-перше, помити (так, на них теж багато бруду), а по-друге, зробити з них картину або будь-що інше. Дуже цікаве спостереження: коли я прибираю магніти, клієнти кілька днів цього не помічають. Тобто мозок не фіксує, що чогось не вистачає – йому до вподоби порядок.
Бувають замовлення щодо організації простору в самому холодильнику. Найперше, що я тут раджу, – прозорі скляні лотки для їжі.
Бувають замовлення щодо організації простору в самому холодильнику. Найперше, що я тут раджу, – прозорі скляні лотки для їжі. Не рекомендую зберігати страви в каструлях – як мінімум у них не видно, що всередині та в якому воно стані. Як максимум – залежно від якості каструлі їжа вбирає запах холодильника.
Крім того, бачачи, що у вас уже є готове, ви не будете готувати зайві страви. Адже часто буває так: «ой, а ці котлетки я не помітив». Цим часто грішать наші мами й бабусі, але сьогодні не потрібно готувати надміру. У кожній родині є свій стиль харчування: хтось робить заготовки на тиждень наперед, хтось щодня готує свіже. Головне – готувати в такій кількості, аби потім не довелося викидати. Прозорі лотки в цьому якраз допоможуть.
Дуже впливають на інтер’єр кухні та всього помешкання вазони й горщики. Погодьтеся: посудини в однаковому стилі й приблизно однакового розміру завжди кращі за поламані пластикові горщики з блюдечком замість підставки. Квіти або вазони мають приносити радість і натхнення, а не негатив.
Якщо хоча б прибрати магніти з холодильника, а вазони посадити в однакові горщики (їх можна зробити і власноруч), в шафи поставити розділювачі та однакові органайзери – помешкання вже набуде певної організації.