Меню & пошук

Четверта промислова революція: як зміняться професії майбутнього і як адаптуватися до цього вже зараз

Четверта промислова революція: як зміняться професії майбутнього і як адаптуватися до цього вже зараз

Лишитись «на плаву» в добу швидких змін


Як звичний погляд на світ буде змінюватися з приходом Четвертої промислової революції? Які ризики і можливості відкриються для компаній у найближчому майбутньому? Inspired спільно зі школою підприємництва CAPS записав основні тези київської лекції Майкла Пешкама, executive in residence в бізнес-школі INSEAD, який впроваджував інновації у провідних світових компаніях, таких як Coca-Cola та IBM.


Чим ризикує працівник доби 4IR?

Четверта промислова революція (4IR)  – це розвиток і злиття автоматизованого виробництва, обміну даних і виробничих технологій в єдину саморегульовану систему з якнайменшим або взагалі відсутнім втручанням людини у процес.

Майкл Пешкам

підприємець, дослідник, executive in residence в бізнес-школі INSEAD

 

Людство вже перейшло від ручної праці до машинної, винайшло масове виробництво і увійшло в інформаційну епоху. Зараз ми перебуваємо на порозі наступного стрибка – 4IR настає разом з розвитком штучного інтелекту й аналізу великих даних, технологіями віртуальної реальності й тривимірного друку. Таке стрімке зростання технологій робить наше життя довшим і комфортнішим, але цей неконтрольований процес несе в собі безліч ризиків.

Клаус Шваб, засновник Всесвітнього економічного форуму і автор самого терміна «четверта промислова революція», серед таких ризиків називає зникнення цілих кластерів професій, переформатування ринку праці, додаткове навантаження на екологію, а також кардинальний переворот у методах і стратегіях ведення бізнесу.

Згідно з дослідженням The Future of Jobs Report 2018, до 2030 року зникнуть близько 25% робочих місць у світі. Найбільш уразливі – представники спеціальностей, роботу яких можуть легко виконувати роботи. Серед них є працівники зі сфер громадського харчування, будівництва, клінінгу та сільського господарства, а також оператори технологічних комплексів і водії транспорту. Найменші ризики – у сфері навчання, топ-менеджменту та політики.

Як би парадоксально це не звучало, в цифровому і роботизованому світі спеціалістів будуть тримати «на плаву» саме «людські» навички. До 2022 року роботодавці будуть найбільш зацікавлені в таких навичках, як аналітичне та критичне мислення, інноваційність, креативність, ініціативність, комплексний підхід до вирішення проблем, лідерство і соціальний вплив, емоційний інтелект і системний аналіз. Цими рисами штучний інтелект не володіє, в усякому разі поки що.


Як зміниться робота великих компаній?

Згідно з опитуванням керівників двохсот компаній, найважливішим фактором успіху в найближчому майбутньому називають часову перевагу. Тобто для того щоб залишатися успішним, потрібно пропонувати потрібні речі в потрібний час і робити це швидше за конкурентів.

На другому місці за результатами опитування виявився фактор команди і якості виконання завдань її учасниками, на третьому – наявність проривної ідеї, на четвертому – інноваційна бізнес-модель, і на останньому – інвестиції і капітал.

Епоха 4IR відкриває перед підприємцями багато можливостей, але водночас з’являється безліч ризиків і невизначеностей, посилюється конкурентна боротьба. Зараз недостатньо бути просто «хорошим» бізнесом. Усе змінюється надзвичайно швидко, і уявлення споживачів про те, що «добре» або «типово», – не виняток. Якщо ви не будете щодня дивувати клієнтів новим продуктом, «фішкою» або подачею, за вас це зроблять незліченні конкуренти.

Усе, що не може бути оцифровано, стало неймовірно цінним. Прогноз майбутнього неможливий лише за рахунок аналізу технологій, підприємці повинні постійно враховувати людський фактор і здобувати потрібні інсайти. У сучасному світі технології відповідають на питання «як?», і лише люди (у всякому разі поки що) можуть відповісти на питання «чому?».

Ключова особливість епохи 4IR – компанії надали клієнтам велику владу. Те, що клієнти говорять компаніям, є важливішим за речі, які компанії говорять їм. Концепція маркетингу 4Р («product, price, promotion, place» – з англ. «товар, ціна, просування, місце») більше не працює, на зміну їй прийшла модель 4С («creating, curating, connection, culture» – з англ. «створення, курирування, зв’язок, культура»).


Як зміниться світ у цілому?

Ми поступово приходимо до розуміння того, що біологічні, цифрові й суспільні системи повинні працювати спільно. Старі лінійні економічні моделі не справляються з негативним впливом економіки на природу, але саме від вирішення цієї проблеми залежить майбутнє людської спільноти і самої планети.

У цьому контексті все більшої актуальності набуває модель циркулярної економіки – відновлення ресурсів, переходу на чисті джерела енергії та переробки відходів. Це не лише екологічно, підприємці знаходять у цьому економічну ефективність і великий простір для інновацій. Згідно з доповіддю Всесвітнього економічного форуму, ринок, який передбачає модель циркулярної економіки, може приносити компаніям доходи в $1 трильйон щороку до 2025-го.


Digital vs Digitized – у чому ж різниця?

Поразки зазнають навіть ті компанії, які впроваджують найсучасніші технології. Основна причина – відсутність у лідерів таланту й належного розуміння різниці між поняттями digital і digitized, які потрібно впроваджувати поступово.

Digitized – це бізнес-процеси, для яких цифрові технології впроваджуються для стандартизації і збільшення операційної ефективності. Якщо компанія не пройшла цей етап, вона не може успішно масштабуватися, збирати правильні дані та просто ефективно функціонувати. Згідно з дослідженням MIT, за останні 20 років тільки 28% американських компаній успішно завершили цей процес; уявіть, яка ситуація в Україні.

Натомість Digital – це впровадження різних цифрових технологій, які не тільки збільшують операційну ефективність, але і змінюють ціннісну пропозицію для клієнтів.

Якщо компанія не провела «діджитизацію», то розпочинати «діджиталізацію» – дуже ризиковано. Вся увага менеджменту компанії буде поглинена виправленням дрібних помилок в операційній діяльності, і просто не буде часу і сил на цифрові інновації.

Головна мета діджитал-трансформацій – створення ціннісних пропозицій для клієнтів з наданням глибоко персоналізованого клієнтського досвіду. Тобто отримання і аналіз даних про клієнтів стає однією з головних задач компанії в цифрову епоху. Дані – це нова нафта і грандіозний ресурс для ефективного прийняття рішень, планування і постійного поліпшення продуктів.

Величезна кількість компаній вже збирають масиви даних про своїх клієнтів. Наприклад, деякі страхові фірми пропонують клієнтам носити фітнес-браслети, щоб збирати дані про їхню фізичну активність в обмін на знижки. Загалом 85% великих компаній планують запровадити інструменти аналізу big data до 2022 року, згідно з The Future of Jobs Report 2018.


Як перестрибнути на нову криву успіху?

Нестабільність в епоху 4IR диктує підприємцям необхідність постійно і кардинально змінювати власну поведінку і процеси компанії. Ці зміни вдало описує концепція jump the curve («стрибок з кривої»).

Сама концепція була розроблена ірландським філософом і футуристом Чарльзом Хенді, який вважав, що цикли розвитку компаній описуються S-подібною кривою. Він стверджував, що компанію в будь-якому разі чекає природний кінець, але якщо вона знайде спосіб запустити новий цикл з новим продуктом, вона «перевинайде» себе в нових зовнішніх умовах. При цьому важливо здійснювати цей стрибок не тоді, коли все погано, а тоді, коли компанія перебуває на максимумі своїх можливостей. Це і є момент трансформаційної інновації.

Подібний стрибок свого часу зробила компанія Netflix, яка замість оренди відеоконтенту почала розробляти стрімінговий сервіс. Без цієї трансформації компанія зникла б так само, як і її колишній головний конкурент Blockbuster. Як знаходити ідеї для таких інновацій? Звичайно, лідерам потрібно виходити за рамки звичного погляду на речі, змінювати своє оточення і, як наслідок, поведінку.

Важливу роль у процесі успішних змін в умовах 4IR відіграє концепція Open Innovations («відкриті інновації») – це активна взаємодія із зовнішнім оточенням для генерування нових ідей. Ідеться про постійну комунікацію з клієнтами, партнерами, стартапами і навіть конкурентами, і в цьому процесі повинні брати участь усі співробітники компанії. У випадку із «закритими інноваціями» ресурсом для ідей стають тільки внутрішні знання, а це завжди означає «рожеві окуляри» і обмежене розуміння світу. Дуже часто функцію пошуку і впровадження інновацій покладають лише на IT-відділ, але відкритість до нового повинна зачіпати всю структуру бізнесу.

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: