Без травм і драм: кар’єрний консультант про «екологічне» звільнення
Без травм і драм: кар’єрний консультант про «екологічне» звільнення
При звільненні працівник має стати дипломатом
[ads-pc-2]
Дві третини або 66% працівників у перші місяці шкодують, що почали працювати в тій чи іншій компанії. З них 50% звільняється в наступні півроку. Такі дані 2017-го оприлюднила аналітична компанія зі США Harris Poll на замовлення CareerBuilder. А згідно з дослідженням Peakon, перші прояви рішення про звільнення працівники демонструють за 9 місяців до того, як покинуть місце роботи. Однак, якими б не були мотиви та причини звільнення, експерти радять зробити цей процес максимально дипломатичним і правильним. Inspired поговорив з кар’єрним консультантом Оленою Бєліковою про безболісне звільнення, прощання з колегами та вміння сказати «Ні» керівникові.
Олена Бєлікова, кар’єрний консультант
Про ваше звільнення першим має дізнатися керівник. Не зі слухів чи від колег, а від вас. Для цього потрібно попіклуватися про зручний час і місце. Щоб керівник був повністю сконцентрований на розмові, ніхто не відволікав. Якщо це якісь великі офісні корпорації, то можна забронювати переговорну кімнату для розмови. Про це не варто повідомляти на ходу в коридорі або перед усіма колегами.
Якщо з керівником чи власником компанії у вас довірливі стосунки, то цю розмову можна провести в будь-якому зручному місці. Наприклад, не шумних кафе, ресторанах, галереях тощо. Це може бути місце, яке вам умовно додає сили і там вам буде легше повідомити про своє рішення.
Що казати
Я завжди раджу цей монолог прописати завчасно. Щоб на зустрічі це відлітало ніби вірш у школі, не було незрозумілих фраз, зупинок, щоб усе було чітко та ясно. Почати з найголовнішого «Я прийняв рішення покинути компанію». Повідомити це спочатку. Не тягнути до останнього, розповідаючи про поточні справи, а потім видати між іншим. Далі – заглиблюватися в деталі. Але без звинувачень і негативу.
Дуже важливо не йти по-англійськи. Керівник має розуміти, що вам не все одно те, що ви йдете з компанії
Це може бути причина – що до цього призвело: «Я давно про це думав», «Ця думка була вже давно, але зараз я наважився», «Я думав про це ще кілька місяців тому, але зараз я тут, бо впевнений уже на 100%». Якусь передісторію – щоб пом’якшити цю першу фразу.
Не варто казати «Мене переманили» або «Мені там більше платитимуть». Замість цього можна: «Мені зробили хороший офер і я хочу його прийняти». Тобто змістити фокус з компанії на себе. Повідомити, наприклад, що на новому місці пропонують «ті завдання, якими я давно хотів займатися» або «там цікавий проект, в якому я хочу спробувати свої сили». Тобто мотивація й причини переходу озвучувати потрібно, але вони не мають звучати, як звинувачення. Інакше останні тижні роботи можуть перетворитися на пекло.
Що лишаємо
У розмові про звільнення обов’язково проговорити про те, що ми лишаємо в компанії. Наприклад, коли я сама звільнялася (це було 3 тижні тому), то я завчасно підготувала людину на своє місце і я про це сказала: «Я готова працювати місяць і за цей місяць можу закрити всі завдання, які ви будете вважати стратегічними в умовах того, що я йду». Тобто раніше ви могли виконувати якусь рутинну роботу, але в останні дні вам можуть доручити щось стратегічніше, щоб покрити якісь важливі питання.
Якщо вам не комфортно, не подобається розташування офісу та колектив, політика й корпоративна культура компанії, не варто погоджуватися на вмовляння залишитися
У моєму випадку я сказала, що знайшла замість себе людину і пропоную її на це місце. Цю пропозицію керівник/роботодавець може як розглянути, так і відхилити. Але якщо у вас є можливість її зробити, то краще зробити.
Дуже важливо не йти по-англійськи. Керівник має розуміти, що вам не все одно те, що ви йдете з компанії. І неважливо, яка це посада. Якщо це тімлідер, то, звісно, навантаження в компанії більше, але навіть якщо середньої ланки, це все одно завжди перехідний етап, бо за кожним закріплене певне завдання.
Коли пропонують лишитися
У таких ситуаціях завжди варто орієнтуватися на свої відчуття. Якщо від компанії вже нудить, тобто ви розумієте, що вам не подобається сама компанія, то ніякі переведення на інші позиції, інші проекти, цікаві завдання тощо, ролі не зіграють. Якщо вам тісно, не комфортно, не подобається розташування офісу та колектив у ньому, політика й корпоративна культура компанії, ніщо цього не змінить. Переведення в інший офіс/відділ не прибере цих негативних складових. Тому варто подякувати, але сказати «Ні». Наприклад, «для мене це дуже цінно, але я вже прийняв рішення», «дякую за пропозицію, але я не можу її прийняти».
Маніпуляція – це показовий момент зі сторони керівника про те, що звідси стовідсотково потрібно йти
Якщо ж компанія – місце з хорошим колективом, цінності вам близькі, власник – чудова людина, вам там подобається, то перехід в інший відділ може навіть на краще змінити ситуацію. Бо причиною може бути функціонал чи конкретна посада, яку людина вже переросла. Тому в цьому випадку пропозицію можна прийняти.
Якщо ж таких відчуттів, емоцій, настрою немає, то ніяка вища зарплата чи престижніша посада цьому не зарадять. Більше того, тоді ви ще почуватиметеся винними, що вам це не подобається. Для вас же більшу зарплату дали, власний кабінет, помічника, а вас щось не влаштовує.
Маніпуляції
Найголовніше для початку виявити, що вами маніпулюють. Деякі керівники можуть казати: «ти рано йдеш», «ще не всі завдання виконані», «зараз на ринку складна ситуація – складно знайти роботу», «у тебе міг би бути дуже цікавий шлях», «попереду такий цікавий проект», «ти тільки уяви, скільки всього ми ще можемо зробити», «зараз для компанії/проекту складний період». Ці фрази скеровані на те, щоб людина почала сумніватися в своєму виборі або навіть почуватися винною чи нерозумною, що відмовляється від такої пропозиції.
Для мене маніпуляція – це показовий момент зі сторони керівника про те, що звідси стовідсотково потрібно йти. Якщо керівник серйозно ставиться до працівника, а той прийшов із серйозною розмовою і перерахував свої «тому що», то керівник не почне маніпулювати. У моїй ситуації було, що я перерахувала всі свої пункти «стати кар’єрним консультантом, піти у вільне плавання, не можу суміщати роботу з 9 до 18 зі своєю діяльністю, тому прийняла рішення ризикнути і вийти за рамки комфорту». На це мені керівник відповів: «Я зрозумів. Якщо ти так впевнено зі мною про це говориш, то ти вже прийняла рішення і я його поважаю. Переконувати не буду».
Єдиною відповіддю в такому випадку може бути – не піддаватися. Не вступати в дискусію в жодному випадку. Просто вислухати як монолог і сказати «Так, я розумію. Дякую. Компанія спочатку була для мене цікавою, вона й продовжує бути цікавою, але я вже прийняв рішення спробувати ось цей напрям». Або взагалі перейти на жарт, якщо це дозволяє ситуація, на кшталт «Супер! Буде чим зайнятися новому співробітнику».
У жодному випадку не підтримувати маніпуляцію у відповідь. Коли ви одразу цього не зупиняєте, на вас починають давити. Так, інколи складно сказати «Ні» керівнику чи власнику компанії. Для багатьох людей роботодавці уособлюють батьківські фігури, тому йти з роботи – це ніби йти з родини, а відмовляти – це ніби відмовляти батькам. Але це – не добре і не погано, це – нормальний процес сепарації. І у випадку з батьками, і з роботою.
Ви не лишаєте пусте місце – ви лишаєте певний шлейф виконаної роботи. Навіть, якщо ви там просто поливали вазони
Часто бувають маніпулятивні питання «куди далі?», «куди ти йдеш?» тощо. Їх можна використати проти людини, наприклад, сказавши «чув, що там врізали зарплати» або ще якийсь негатив 5-річної давнини. Для когось це може нічого не означати, а хтось почне сумніватися.
А інколи назва наступного місця роботи може взагалі спровокувати скандал, якщо це – конкуренти або компанія зі схожої сфери. Адже для власника компанії справді може бути образливо: від нього не просто йде людина, а йде до конкурента. Тому, аби не провокувати ні маніпуляцій, ні конфліктів, питання про наступне місце роботи я б радила їх обходити. Можна відповісти «У мене ще буде випробувальний термін – повідомлю вже після нього», «Не хочу наврочити», «Ще неясно, чекаю остаточної відповіді».
Почуття провини
Почуття провини достатньо часто зустрічається серед працівників. При чому це не залежить від кількості робіт, які ви змінюєте. Для когось може бути дуже сильним на першому місці роботи, а для когось – на четвертому, бо там спостерігався якийсь шалений кар’єрний стрибок.
Для того, щоб самого себе заспокоїти, можна зробити дуже просту вправу. Виписати на листку паперу всі проекти, всі реалізовані ідеї, всі досягнення, які ви зробили в компанії. Неважливо, чи це була перша робота, чи це були менеджерські функції, чи – оператор кол-центру – людина в будь-якому випадку виконувала певний функціонал. Це може бути «розробив», «удосконалив», «збільшив», «23 червня привів/продзвонив найбільше клієнтів», «довів до фіналу» – неважливо що – головне, що ви це якісно виконували.
Тоді таке розкладання по пазлах автоматично підвищує вашу самооцінку. При чому це ви можете використати не лише при звільненні, а й при прийомі на роботу.
Так ви доводите собі, що робили це не просто для свого розвитку чи набування досвіду – компанія теж отримала з цього зиск. І ви не лишаєте пусте місце – ви лишаєте певний шлейф виконаної роботи. Навіть, якщо ви там просто поливали вазони.
Проектна робота
Сьогодні є різноманітні види зайнятості, коли людина на фрілансі працює на кілька компаній і веде тривалі в часі проекти. Це можуть бути як зйомки якогось телевізійного чи інтернет-контенту, розробка дизайну «під ключ», створення чогось «з нуля» – сайту, додатка, програми тощо. З цього піти трішки складніше, але можливо.
Колеги мають теж відчувати свою значимість у компанії і для вас особисто. Не можна до розмови з керівником готуватися тиждень, а їм сказати в останній день.
Найкраще в цьому випадку знайти собі заміну або попередити завчасно, щоб був час знайти заміну вам. Якщо ви самі пропонуєте когось, то особисто маєте попіклуватися про зустріч, познайомити «заміну» з керівником/роботодавцем. Аби клієнт чи власник компанії не відчув на собі «мінус» від того, що ви йдете. Якщо ви заміну не знайшли, то варто дати час компанії її знайти і за той період ввести в курс справи нового співробітника.
Можливий також варіант часткової зайнятості. Наприклад, ви хочете перейти з офісної роботи на власні проекти. Ви можете проговорити з власником, що будете працювати над незавершеним проектом, скажімо, 3-4 години на день або виконаєте якусь норму за тиждень. І це пропишете вже в новому договорі. А вже після цього остаточно «розпрощаєтеся». Це інколи дуже гарно спрацьовує і людина в такий спосіб отримує собі замість колишнього роботодавця нового клієнта.
Не варто лишати за собою шлейф невиконаної роботи. Особливо тим, хто працює попроектно. Сьогодні ринок такий, що всі все знають одне про одного. Тому зібрати рекомендації і враження можна в лічені хвилини.
Розійтися з колегами
Тут усе залежить від сфери бізнесу та корпоративної культури. Якщо позиція не закріплює за собою надмір конфіденційної інформації, де потім підтримка стосунків може вилитися в негатив для того, хто дружить з колишніми працівниками, то нічого протизаконного тут немає. До таких сфер належить юриспруденція, маркетинг, адвокатура, консалтингові компанії. Тут одне слово про клієнта чи справу може бути використане проти вас. Тому з цим потрібно бути обережним. Але в принципі підтримувати стосунки з колегами з інших компаній – це нормально й інколи корисно. Адже обмін досвідом теж ніхто не відміняв.
Якщо ви – керівник і у вас є підлеглі, то їх потрібно теж завчасно про це попередити. Адже їхня діяльність може частково залежати від вас, для них це теж шокуюча інформація. І їм теж потрібен час усвідомити цю думку. Якщо є людина, яка підхоплює ваші справи, її потрібно представити. Можна на загальному зібранні, можна кожному індивідуально (якщо колектив невеликий і в кожного свій напрям).
Ви також маєте чесно сказати «Я прийняла рішення піти з компанії, своє рішення я озвучила керівнику/власнику, мою посаду займе ось цей працівник». Навіть якщо у вас одна людина у відділі, вона теж має володіти інформацією і розуміти, що її «не кинуть». «З 6 по 8 серпня буде відбуватися передача справ. Розкажи, будь ласка, цій людині про свій функціонал, аби вона могла швидше почати виконувати свою роботу», – приблизно так може звучати розмова.
З усіма потрібно бути чесними – у майбутньому ви ще можете перетнутися в роботі чи житті й важливо не нажити собі недругів безпосередньо під час звільнення. Кожен має відчути свою значимість у компанії. Не можна до розмови з керівником готуватися тиждень, а своїм підлеглим сказати в останній день. Це буде неповага. Особисто я своїм підлеглим сказала одразу в той же день, що й керівнику.
Якщо ви – не керівник, а професіонал середньої ланки, то все одно варто проговорити з керівником, як інформацію про звільнення ви озвучите колегам. Адже часто може бути так, що ваша діяльність пов’язана з іншими відділами. Наприклад, якщо ви маркетолог, то від ваших макетів залежить відділ продажів або департамент, що опікується інвесторами чи спонсорами. Їм теж важливо спланувати свою роботу. Звільнення – такий же важливий процес, як і прийом на роботу, тому в ньому дуже важливо бути дипломатом.