«Кохання, що перемогло»: чому всі досі говорять про альбом Бейонсе і Джей-Зі
«Кохання, що перемогло»: чому всі досі говорять про альбом Бейонсе і Джей-Зі
Зрада, прощення, любов: як Бейонсе і Джей-Зі за три альбоми вирішили сімейну кризу
[ads-pc-2]
Постер On The Run Tour II (2018)
17 червня Бейонсе та Джей-Зі випустили перший спільний альбом «Everything Is Love». Після зйомок кліпу на синґл «Apeshit» у Луврі почали проводити екскурсії за мотивами відео головної пари сучасної музики. MTV Video Music Awards номінували пару у 8 номінаціях за цей кліп, серед них «краще відео», «краще хіп-хоп відео», «краща колаборація», «краща режисура кліпу», «краща хореографія кліпу» та інші. Статки пари підскочили до 1,3 млрд доларів за даними Forbes. Просто зараз вони продовжують масштабне європейсько-американське турне OTR II, збираючі повні зали. Inspired розповідає про феномен зіркового подружжя – крізь призму трьох останніх альбомів хіп-хоп артистів.
Топові місця у чартах, близько 80 млн переглядів кліпу та обговорення у медіа, що триває й досі – прем’єра альбому Бейонсе та Джей-Зі залишається однією з головних подій літа у поп-культурі. Платівка «Everything Is Love» викликала настільки великий інтерес не лише тому, що це перший спільний альбом, певно, найбільш відомого подружжя у сучасній музиці. Ця робота закрила арку великого сюжету, який пара розкручувала протягом останніх трьох років. І цим самим остаточно стерла межі між реальністю та наративом у шоу-бізнесі.
Кліп на трек«Apeshit», номінований на 8 нагород MTV Video Music Awards
У 2016 році Бейонсе шокувала світ – 22-разова лауреатка «Ґреммі» успішно перевірила маркетингову стратегію з релізом альбому «Lemonade» без попередніх анонсів чи тизерів. Та результат не викликав би настільки великий резонанс, якби не те, на чому співачка побудувала альбом – на викритті чоловіка Джей-Зі у подружній зраді. «Ким треба бути, щоб зрадити найкращу у світі жінку?», – між рядків в альбомі читалося це повідомлення. Безпосередньо у рядках – розчарування та страх втратити родину.
Кліп на сингл «Sorry» з альбому «Lemonade», присвяченому кризі в стосунках пари
Бейонсе змогла пробачити чоловікові, а родина попри все вистояла – рік потому сольний альбом Джей-Зі «4:44» вийшов приблизно з таким меседжем. Репер-мільярдер перетворив свій альбом на публічний сеанс психоаналізу, встигнувши не лише попросити вибачення у Бейонсе, а й підтримати камінг-аут матері і дати слово доньці.
Повноцінним третім актом для цієї історії став спільний альбом подружжя «Everything Is Love». У цій роботі Бейонсе та Джей-Зі не те що відновлюють стосунки, вони стверджують власне любов. Збереження родини і необмежені можливості майбутнього – цим на платівці подружжя хвалиться так само, як у хіп-хопі зазвичай виставляють напоказ дорогі автомобілі та золоті ланцюжки.
Cприймати трилогію альбомів можна з двох боків. По-перше, як серйозний сімейний конфлікт, порятунок від якого кожен з учасників знайшов у творчості. По-друге, як грандіозну маркетингову кампанію
«Звичайно, ці альбоми тематично складаються в одну трилогію, – коментує колумніст Іван Громіков. – «Everything Is Love» є її логічним закінченням, тріумфом міцного шлюбу». «Спільна робота – це не тільки про прощення. Це про демонстрацію спільної сили і актуальності», – коментує автор телеграм-каналу «Непричесані думки» Сергій Савелій. За його словами, альбом варто сприймати насамперед як статусну провокацію.
Обкладинка альбому «Everything Is Love» (2018)
Дещо іншої думки журналіст профільного сайту «Слух» Максим Комлєв: «На мою думку, це найслабша робота з трилогії. Якщо «Lemonade» став однією з найкращих платівок 2016 року, а реліз Джей-Зі – найсильнішим виходом репера за тривалий час, то «Everything is Love» звучить нудно». Музичний оглядач додає – на відміну від сольників, новому запису бракує відвертості. «У спільній роботі я цього не знайшов», – каже Комлєв.
За словами оглядача, сприймати трилогію альбомів можна з двох боків. По-перше, як серйозний сімейний конфлікт, порятунок від якого кожен з учасників знайшов у творчості. По-друге, як грандіозну маркетингову кампанію. «Я не думаю, що ця історія була фейком з самого початку. Але у певний момент маркетинг взяв гору, і подружжя вирішило, що за одним альбомом буде інший, а там і спільну платівку можна записати. Зрештою, це те, чого хотіла аудиторія», – каже Комлєв. «Вони вирішили самі стати сторітелерами своїх тривог, перетворивши творчість на найякісніший таблоїд з наявних», – додає Савелій.
Промо-ролик туру OTR II
«Бейонсе і Джей-Зі – найбільш розважливі виконавці своєї епохи, і музична історія їхніх стосунків, безумовно, є кар’єрним і продуманим кроком», – коментує колумніст Громіков. Він переконаний – в обставинах, що склалися, подружжя ухвалило правильне комерційне рішення. Урешті-решт, навіть коли Бейонсе випускала «Lemonade», робила вона це ексклюзивно для сервісу Tidal, співвласником якого є Джей-Зі. «І як сольні артисти, і як подружній союз, вони роками підтримували образ людей, які не допускають помилок. Та в період, коли поп-музика і хіп-хоп нарівні з платиновими сертифікатами почали цінувати концептуальність, а Бі та Джей дійшли до рівня ветеранів жанру, вони вирішили випустили особисті альбоми», – додає Громіков.
Альбом як гімн коханню, що перемогло, комусь може здатися банальністю. Але, як і в безлічі інших проявів публічного життя Бейонсе та Джей-Зі, для них важливий соціальний аспект.
Своєю чергою, ставка на особисте певною мірою також була продовженням тенденції. У рівній мірі за це відповідальний Каньє Вест, який, за визначенням Complex, убив ґейнста-реп за один день, та нове покоління хіп-хоперів, майданчиком для розвитку яких став сервіс SoundCloud.
Обкладинка альбому «808s & Heartbreak» Каньє Веста (2008)
«Звісно зараз можна казати про системність такої тематики у провідних артистів, але інтроспективність і показна слабкість, що є силою – це все ще звідти», – каже Савелій. «Drake, The Weeknd, Френк Оушен – їхня рання творчість та контекст багато в чому завдячують «808s & Heartbreak» Каньє, якому скоро виповниться десять років. Нова умовна хвиля емо-репу також подекуди надихалася цією атмосферою», – каже оглядач «Слух» Комлєв.
«За останні 20 років хіп-хоп перетворився з музики тих, хто продає наркотики, на музику тих, хто їх вживає. Тож нині жанр мало чим відрізняється від масової культури, у якій психоаналіз і дитячі травми вже давно стали шаблонними темами», – розповідає Громіков. Додає – у цьому випадку актуальний приклад не лише Каньє, а й Eminem, Kid Cudi i Джо Баддена.
Що напевно виділяє «Everything Is Love», так це невід’ємний зв’язок із сучасним афроамериканським контекстом. Альбом як гімн коханню, що перемогло, комусь може здатися банальністю. Але, як і в безлічі інших проявів публічного життя Бейонсе та Джей-Зі, для них важливий соціальний аспект.
Проблема розпаду сімей є особливо актуальною для афроамериканців – як один із наслідків інституціоналізованого расизму у США. Тож для молодого покоління темношкірих американців украй важливо мати так звані рольові моделі
Адже проблема розпаду сімей є особливо актуальною для афроамериканців – як один із наслідків інституціоналізованого расизму у США. Тож для молодого покоління темношкірих американців украй важливо мати так звані рольові моделі – і показовий успіх зіркового подружжя. З іншого боку, це окремий виклик для пари, яка бере на себе відповідальність бути взірцем для наслідування для мільйонів людей.
Усвідомлення, наскільки важливою є твоя роль як лідера, – саме це виділяє Бейонсе та Джей-Зі. Зокрема, у цьому випадку показовий контраст пари із Каньє Вестом, який після низки суперечливих висловлювань налаштував проти себе афроамериканців, каже Громіков. «Каньє шукає визнання та дружби з багатими білими людьми, водночас Джей і Бі святкують успіх афроамериканців – і фінансовий, і моральний. Для цих людей дуже важливі лідери та їхні посили, і саме в цьому всіх розчарував Каньє», – додає колумніст.
Кліп на трек Jay-Z «Family Feud»
Зайве підтвердження цієї тези – кліп на трек «Family Feud». У ньому Джей-Зі не просто залучає головних темношкірих голлівудських зірок і номіновану на «Оскар» режисерку Аву Дюверней, а й виділяє чіткий меседж – врятувати людство зможуть нові покоління. Але для цього варто довіритися не білим чоловікам, а жінкам – включно, цілком можливо, із його донькою.
«Що може бути краще, ніж один мільярдер [у родині]? Двоє мільярдерів», – зачитує у ключовий момент «Family Feud» Джей-Зі. Для треку з рефреном «Ніхто не виграє, коли у родині сварка», це може здатися іронічним. Виграти від суперечки, схоже, довелося і Джею, і Бі.