Меню & пошук

Зрозуміти Ларса фон Трієра: 4 характерні риси творчості режисера

Зрозуміти Ларса фон Трієра: 4 характерні риси творчості режисера

Інструкція перед переглядом фільму «Дім, який побудував Джек»


З кожною новою стрічкою Ларса фон Трієра доводиться знати все більше, щоб зрозуміти, про що вона і чому саме така. Данський режисер створює густий і неймовірно складний культурний контекст майже у кожному фільмі. І часто додає у нього відсилки на власну творчість. Детальніше розібратися в цьому питання можна буде на спеціальній лекції Культурного Проекту «Ларс фон Трієр: меланхолія та мізантропія» 13 грудня. Кінознавець та виконавчий продюсер UA:Культура Лук’ян Галкін розкаже, як саме потрібно дивитись фільми режисера. Напередодні лекції Inspired спільно з Культурним Проектом зібрали чотири особливості, характерні для творчості Ларса фон Трієра, щоб мати можливість краще зрозуміти його фільми. В тому числі стрічку, що просто зараз демонструють в прокаті – «Дім, який побудував Джек».


Тематичні трилогії

Режисер не раз об’єднував свої стрічки у тематичні трилогії. Така ідея могла виникати вже під час роботи, як це було у випадку трилогії «Елемент злочину» – «Епідемія» – «Європа». Тоді під час роботи над першим фільмом режисер вирішив розвинути тему Європи, охопленої лихом.

«Розсікаючи хвилі», «Ідіоти» і «Та, що танцює у темряві» поєднані історією про золоте серце з дитячої казки. У центрі кожного фільму – щира та проста героїня, готова жертвувати собою заради дорогих людей.

На початку двохтисячних фон Трієр почав роботу над трилогією, якій дав окрему назву «США – країна можливостей». У неї мали увійти «Догвіль», «Мандерлей» та «Вашингтон», але третій фільм режисер так і не зняв, закинувши ідею через півроку роботи.


Моральний стан

Остання на сьогодні трилогія актуальна в контексті вже іншої особливості. Режисера вийде зрозуміти краще, знаючи про його моральний та психологічний стан під час підготовки фільму та зйомок. «Антихрист», «Меланхолію» та «Німфоманку» режисер знімав у період тривалої депресії.

Фон Трієр не просто наповнив стрічки гнітючою атмосферою та безпорадністю. Він перетворює саму депресію на тему фільмів, пропонує розглянути її під різними кутами та у різних масштабах. Якщо у «Антихристі» це локалізована на двох людях історія, то «Меланхолія» – про депресію планетарного масштабу.


Цитати і самоцитати

В кожну наступну стрічку фон Трієр додає все більше цитат і відсилок до існуючих образів та творів мистецтва.

Режисер не раз візуально цитував класика данського кіно Карла Теодора Дрейєра. Звертався до естетики і таємничості Девіда Лінча, знявши власний «Твін Пікс» – серіал «Королівство». Але найбільше він цитував Андрія  Тарковського, у любові до творчості якого зізнавався не раз.

Але якщо в «Антихристі», який режисер і присвятив Тарковському, це здебільшого візуальне цитування, то «Меланхолія» – повноцінний діалог із російським режисером та його «Жертвоприношенням».

Пік такого прийому – якраз у «Домі, який побудував Джек». Режисер цитує і Данте з Блейком, і Клімта з Делакруа, а Армстронга з Бахом. І навіть себе, напряму вставляючи кадри зі своїх попередніх фільмів.


Постійні експерименти

Фон Трієр постійно експериментує не лише з реакцією публіки на свої стрічки. Ще у ранніх роботах він використовував накладання кадрів, широкоформатні деформації та дзеркальні відображення, шукаючи нові форми у кіно.

Пізніше характерною особливістю його стрічок стала робота з незафіксованою камерою. Під час зйомок «Найголовнішого боса» він розробив спеціальний процес зйомки Automavision, коли камера сама обирає час і рівень нахилу, масштабування та панорамування. Це повністю позбавило акторів можливості використовувати стандартні хитрощі під час роботи і зробило знімальний процес повністю непередбачуваним.

Режисер експериментував не лише з кадром, а й із усім процесом створення кіно. Він розробив «Догму 95» – маніфест альтернативного напрямку в кінематографі. Знявши кілька стрічок за правилами «Догми», він повністю відмовився від її принципів. Що цілком можна вважати наступним експериментом режисера. Тому при перегляді чергового фільму фон Трієра просто варто відкинути будь-які очікування і бути готовим до будь-чого.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: