Меню & пошук

Шредер, гроші та «одомашнений» стріт-арт: розмова із експертом у творчості Бенксі

Шредер, гроші та «одомашнений» стріт-арт: розмова із експертом у творчості Бенксі

Чого намагався досягти художник знищенням картини на аукціоні, і до чого тут мистецтво


[ads-pc-2]

На початку жовтня мистецький світ вразив перфоменс від стріт-артиста Бенксі. Його відому картину «Дівчинка з повітряною кулею» продали на аукціоні Sotheby’s у Лондоні за понад мільйон фунтів. Втім одразу після цього картина самознищилася за допомого шредера, який художник заховав в нижній частині рами. Ми поговорили зі знавцем творчості Бексі, колекціонером його робіт та главою Brandler Art Galleries в місті Брентвуд у Великій Британії Джоном Брандлером. Він поділився чому, на його думку, в цьому перфоменсі більше самореклами аніж критики капіталістичної природи ринку витворів мистецтва.


Джон Брандлер

експерт з творчості Бексі, колекціонер та глава Brandler Art Galleries

 

Знищення картини «Дівчинка з кулькою» − це геніальний хід з точки зору самопіару.  Думаю Бенксі потрібно було потрапити в світові ЗМІ, і він це зробив. Знищення картини йому нічого не коштувало, адже він сам її створив.

Я не сумніваюся, що працівники аукціону Sotheby’s знали про його план. Це неможливо було б зробити без їхньої допомоги. Його картину представляли останньою, преса відреагувала надзвичайно жваво. Бенксі стверджує, що «Дівчинка з кулькою» мала б бути порізана повністю, мовляв, шредер заклинило. Маю сумніви щодо цього, думаю, що він планував порізати її саме на половину. Якщо давати власну оцінку цьому перфоменсу − то я просто у захваті, і знімаю капелюха, це геніальний хід з точки зору піару.

Роботи Бенксі часто продають на аукціоні, у нього величезна кількість фанатів по всьому світу. Попри це, він вже давно не продавав щось в такому ціновому діапазоні, як «Дівчина з кулькою» (прим. − 1,4 млн доларів)  Востаннє це було аж 8 років тому. Це була картина в колаборації із Деміеном Хьорстом (прим. − Keeping It Spotless, її продали за 1,8 млн доларів). З тих пір йому не вдавалося продавати щось дорожче, звісно його картини зростають в ціні, але вони не можуть подолати цю позначку.

«Підтримуючи чистоту» (Keeping it spotless) Фото: www.sothebys.com

Дивно, що після такого кроку, вартість картини не зросла. Бенксі так і не потрапив у «суперлігу» митців.  Звісно, 1,4 млн доларів − це багато, але це зовсім маленькі гроші для багатих колекціонерів. Вартість картин Моне, Дега, Пікасо, Хьорста стартує з позначки у кілька мільйонів доларів.  При цьому Бенксі − це художник, відомий у всьому світі. Спитайте будь-кого на вулиці, про нього знають всі. І все ж він досі продається, по міркам світу мистецтва, за невеликі гроші, для мене це неймовірно.  

«Дівчинка з повітряною кулею» або «Кохання у сміттєвому баку» Фото: www.sothebys.com

Бенксі зробив свій внесок в процес переміщення вуличного мистецтва у галереї, але варто розуміти, що маркетинг, який стоїть за його роботами ніколи не припинявся.  Все що змінилося на сьогодні − це цифри, вартість робіт зросла. Бенксі ніколи не був збіднілим художником, що живе в гаражі.

Але завдяки Бенксі підпільний арт рух став соціально прийнятним. Малювати на стінах більше не є актом вандалізму. І найбільше цьому посприяли гроші. Бенксі зробив можливим покупку його робіт, не видираючи шматок стіни. Можна просто придбати його витвір, копію зроблену самим художником, і повісити у своїй вітальні. Так стріт-арт «одомашнився». Саме тому я вважаю, що коли малює Бенксі − це стріт-арт, коли хтось інший − це графіті.  

Географічних меж для його робіт нема, Бенксі малювава на стінах в Парижі, Лондоні, Нью-Йорку, деякі його роботи є в Австралії, тому нема жодних причин не чекати його робіт, наприклад,  у Києві.  На стиль Бенксі вплинув перш усього французький стріт-артист Blek le Rat, його справжнє ім’я Ксавьє Пру. Він почав малювати на вулицях Парижа у 80-их, і його постійно затримувала поліція. Тоді він придумав, що можна приготувати трафарет  заздалегідь, прийти до стіни, швидко замалювати його балончиком, і втекти до того, як приїдуть правоохоронці.  Як розповідав сам Бенксі, одного разу ховаючись від поліції під вагоном поїзду, який він щойно розмальовував, йому прийшла ідея повторити досвід Blek le Rat, і приготувати трафарет.

Анонімність Бенксі − це не лише частина його іміджу, це ще й досить практично для нього, як для стріт-художника. Наприклад, він може без перешкод дослідити стіну перед нанесенням малюнку. Думаю, він не хотів би щоб його впізнавали на вулицях, не хотів би сідати в таксі і чути від водія: «Моя дочка в захваті від вас, залиште їй автограф!», а через 5 хвилин цей клаптик папірця вже на ebay. Він чітко відділяє особисте життя від мистецького.  Якби його справжнє ім’я виплило − це безумовно вплинуло б на сприйняття його мистецтва в цілому.

«Слідуй за своїми мріями»,
Фото: http://www.banksy.co.uk/

Дуже багато людей вважають, що Роберт Дель Ная з Massive Attack − це Бенксі. Я думаю, що це справедливе припущення. Роберт також художник, останнє що він робив − це серія постерів для організації Hoping Foundation, що допомагає Палестині.

Massive Atack (Роберт Дель Ная у центрі) на зустрічі із палестинськими біженцями в таборі у Лівані, Фото: www.hopingfoundation.org

Всі кошти з продажу постерів пішли на допомогу дітям палестинських біженців. Саме ця тема надзвичайно хвилює Бенксі. Він активно підтримує Палестину (прим. − стріт-артист відкрив на кордоні Ізраїлю та Палестинської автономії готель та сувенірну крамницю, крім того художник зробив кілька малюнків на території Ізраїлю, Палестинської автономії та Сектору Газа ).

«Голуб миру в бронежилеті», малюнок Бенксі в Секторі Газа

Що цікаво, постери Роберта були пронумеровані, але не підписані.  Я припускаю, що це зроблено спеціально − щоб не було можливості порівняти його почерк і почерк Бенксі. Є люди які виходячи з цього судження купили постери Роберта, в надії що колись, він визнає що є Бенксі, і тоді ці роботи феноменально зростуть у ціні.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: