Меню & пошук

#іятакможу: незрозумілий Джексон Поллок

#іятакможу: незрозумілий Джексон Поллок

Абстракція та психоаналіз американського художника


[ads-pc-2]

Як часто ви приходили до музею чи галереї та не розуміли, чому всі так захоплюються картинами конкретного художника. Не знаходили пояснення, чому така «дивна» робота збирає черги та коштує мільйони. Адже дитина, та і ви самі могли би намалювати краще.

Простими словами продовжуємо пояснювати, чому все не так просто. Раніше ми вже писали про творчість кубіста та сюрреаліста Пабло Пікассо. Цього разу розбираємо художника Джексона Поллока.


Хто це?

Джексон Поллок американський художник, представник течії абстрактного експресіонізму, що мала значний вплив на мистецтво другої половини 20-го століття. Поллок став одним з найяскравіших представників цієї течії.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

 

Jackson Pollock _

Публикация от ABSTRACT GALERIE (@abstractgalerie)

Поллок зростав у різних штатах, його сім’я багато подорожувала. У юності Джексон переїхав до Нью-Йорка, де навчався та працював. Одним з його вчителів був відомий американський  художник Томас Брентон представник американських течій муралізму та так званого «реджиналізму». Відома картина цієї течії «Американська готика» Гранта Вуда. Ви її точно знаєте.

«Американська готика», Грант Вуд (1930)

На ранню творчість Поллока вплинули роботи мексиканських художників: Дієго Рівери та Хосе Клементе Ороско. Крім того, дослідники відзначають вплив на творчість Поллока робіть сюрреалістів та Пабло Пікассо.

Проте, мабуть, найбільше на стиль художника вплинули його пошуки порятунку від депресії та захоплення психоаналізом.

«#31», Джексон Поллок (1950)

Художник помер рано розбився у автомобільній аварії у 44 роки. Є факти того, що Поллок був нетверезим за кермом. Усе доросле життя художник мав проблеми з алкоголем.

Дослідники вважають, що Поллок став першою світовою зіркою американського мистецтва. Проте, його творчість була та залишається питанням дискусії.


Скільки коштують його картини?

Картину Поллока «Номер 5,1948» продали на аукціоні Sotheby’s за 140 мільйонів доларів

 


Коли він став успішним?

Поллок став дуже успішним та популярним художником ще за життя. У 1943 році Музей Сучасного Мистецтва у Нью-Йорку купує роботу Поллока «Вовчиця» для експозиції. Художнику тоді було 32 роки.

Джексон Поллок «Вовчиця» (1943)

Перша повноцінна виставка художника відбулася у 1948 році.  Її провели у галереї відомої американської художниці та галеристки Бетті Парсонс. Виставка набула розголосу та була фінансово успішною: Поллок продав 12 картин з 18. Можливо, як результат виставки, Поллок зміг переїхати до майстерні більших розмірів, де створив свої найвідоміші роботи.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

 

Jackson Pollock working.

Публикация от Jackson Pollock (@jackson_pollock)

У серпні 1949 року журнал LIFE випустив номер з матеріалом про Джексона Поллока: «Чи справді він найвеличніший живий художник Сполучених Штатів?». Провокаційне запитання. Цікаво, що копію примірника журналу можна придбати на Amazon за $199.99.

Вже після смерті художника, 1973 році, його роботу «Виглядай як мавпа» продали за 2 мільйони доларів рекордна на той час ціна за витвір сучасного мистецтва.

Наставницею Поллока була одна з найвідоміших колекціонерок та галеристок Пеггі Гуггенхайм.


У якому стилі він малював?

Поллок навчався у реаліста Брентона, який шукав образи того, як же має виглядати Америка. Певний час Поллок творив у схожому стилі, його роботи були прикладом тої ж течії американського реджиналізму. Тобто, він шукав способів як зобразити навколишню дійсність.

У 1939 році MOMA у Нью-Йорку проводить виставку Picasso: 40 Years of His Art де презентували 344 роботи Пікассо, у тому числі «Герніку». Дослідники вважають, що на цій виставці Поллок відкрив для себе європейський модернізм та почав свій рух до абстрактного мистецтва.

«Герніка», Пабло Пікассо (1937)

Абстрактний експресіонізм народився у десятиліття після другої світової війни. Цю течію мистецтва можна назвати радикальною – через незвичні для того часу техніки та манери письма. Художники течії висловлювали через полотна відчуття того, наскільки вразливим є людина та світ загалом. Назву течії вперше озвучив у 1946 році мистецтвознавець Роберт Коутс. Поллок та його роботи стали найяскравішими прикладами напрямку.

У певний момент художник починає працювати з психологом, заглиблюється у психоаналіз та відкриває для себе автоматичний рисунок. Це метод терапії, коли людина не задумуються над тим, що хоче намалювати і неусвідомлено створює малюнок.

І так, Поллок застосовував цей метод для створення своїх полотен. Він малював швидко, мабуть, аби свідомість не встигала контролювати його руки.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

 

#jacksonpollock #jfrancuz #jfrancuzart #fineartsconsortium #artistentrepreneur #besuccessful #investinart

Публикация от JFrancuz (@jfrancuzart)

Ще одна особливість творчості Поллока масштаб його робіт. Художник писав картини на величезних полотнах, які не закріплював у рамки. Він просто клав їх на підлогу та розбрискував на них фарби. Фактично, Поллок став винахідником власної техніки малювання, він називав її  drip technique або ж «техніка лиття». Вважається, що ця техніка змінила розвиток американського мистецтва. А американський мистецтвознавець Гарольд Розенберг назвав техніку письма Поллока Action Painting.

Художник часто писав картини за допомогою ножів, паличок, битого скла, піску, садових лопаток. Поллок передавав свої емоції, власне ставлення до предмету, ніж намагався зобразити реалістичну копію дійсності. І цим творчість Поллока схожа з сюрреалістами.

Ще одна особливість творчості Поллока це використання методу All-over. Художник створював картини і не враховував розміри полотна, через що змушений був образіати полотна. Картини Поллока не мають композиції, перспективи, початку чи кінця. Роботи художника можна перевернути хоч догори дригом та не помітити різниці. Дослідники стверджують, що у деяких картинах Поллок під шаром набризканої фарби приховува образи, фігури. Тому роботи художника потрібно розглядати детально, немов пробиратися крізь ліс, що б’є вас по обличчю гілками.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

 

Публикация от Jackson Pollock (@jackson_pollock)

Перед початком роботи Поллок оточував себе бляшанками з алюмінієвою фарбою та побутовою емаллю та міг почати з будь-якої точки на полотні. Він міг наносити фарбу на полотно за допомогою палички, або ж просто наливав її з бляшанки. Поллок не торкався поверхні своїх картин.

Як Поллок розумів, що картина готова? Він стверджував, що відчував це. І починав писати нову. Іноді на його полотно могли потрапити попіл з цигарки чи мертва бджола. Якщо Поллок помічав, що випадково на полотні з’являлися обриси якихось живих об’єктів він швидко це виправляв. «Картина сама по собі має бути життям».

Про свою творчість Поллок говорив у інтерв’ю:

«Мої картини не з’являються на мольберті. Мені потрібно відчувати спротив твердої поверхні. Я можу буквально бути в картині».

Великі розміри картини дозволяли художнику буквально кружляти навколо роботи, змінювати положення полотна як завгодно. Через особливості техніки Джека навіть називали Jack the Dripper.

Деякі дослідники відмічають у творчості Поллока вплив традиційного мистецтва американських індіанців. Проте, сам художник ніколи цього не підтверджував, хоча і зазначав, що це може бути наслідком дитячих спогадів про мандрівки Америкою.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

 

“Mural” 247 x 605 cm (1943). Jackson Pollock. University of Iowa Museum of Art.

Публикация от Jackson Pollock (@jackson_pollock)

Поллока багато критикували. У тому ж матеріали журналу LIFE автор зазначає, що деякі дослідники називали Поллока «декоратором» який створює «цікаві декорації». Жорсткіші критики зазначали, що творчість Поллока деградуюча та неприємна. Що Поллок справді зробив це відкрив двері для радикального абстрактного мистецтва. Воно виштовхує глядача із зони комфорту, оскільки залишається незрозумілим та, на перший погляд, абсурдним та беззмістовним.

Відомий американський критик Клемент Грінберг зазначав:

«Я впевнений, що якби Поллок був французом нікому не потрібно було доводити його геніальність. Проте у США усі арт-критики, дилери та галеристи потребують довшого часу аби наважитися розплющити очі і побачити ми нарешті створили найвеличнішого художника нашого покоління».

Є твердження того, що Поллок захоплювався теософією напрямком окультних вчень та практик пізнання бога. Також, він страждав від депресії та був у психіатричній лікарні. Можливо, творчість Поллока відображає його психологічний стан страхи, які його переслідували; емоції, які він переживав.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

 

Публикация от Jackson Pollock (@jackson_pollock)


Картина «Номер 5», 1948

«Номер 5» Поллок створив без попереднього ескізу, використовуючи густі маслянисті фарби. Бризки чорного, сірого, жовтого та багряного так виглядає одна з найвідоміших картин Поллока. Ця картина дала початок вже згаданій унікальній техніці розбризкування, коли Поллок розляпував фарбу на поверхню.

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

 

Публикация от Thrill’s Bin (@thrillsbin)

Також, картина стала початком використання художником синтетичних густих фарб замість акварелі чи масла. Так Поллок перетворив класичний підхід малювання маслом з пензликом на холсті чимось застарілим.

Довгий час картина зберігалася у різних приватних колекціях та практично не експонувалася у музеях. У 2006 році картину продали за 140 мільйонів доларів і викликала великий ажіотаж. При розмірі картини 243,8 см на 121,9 см. The Guardian зазначили, що квадратний метр картини вартує близько $ 47 млн.


Як художник вплинув на світове мистецтво?

Можливо, без Джексона Поллока не відбулося би народження абстрактного експресіонізму, що змусив увесь світ говорити про американських художників.

Він став першим відомим у світі американським художником, який вивів мистецтво США на світовий рівень. Крім того, Джексон зовсім інакше підходив до створення своїх картин, протиставляючи це класичним методам. Роботи Поллока це анархія та свобода у мистецтві. Він фактично винайшов новий стиль малювання та зазначав, що мистецтво не варто сприймати занадто серйозно.  

 

Посмотреть эту публикацию в Instagram

 

Публикация от 김정휘(kim jung hwi) (@gnmh_award_chief_)

The Guradian порівнював роботи Поллока з соло Джимі Гендрікса на гітарі чи Чарлі Паркера на саксофоні.

Якщо хочеться більше Джексона Поллока варто подивитися фільм «Поллок» з Едом Харрісом.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: