#іятакможу: правдивий Жан-Мішель Баскія
#іятакможу: правдивий Жан-Мішель Баскія
Вулична дитина, панк та друг Енді Воргола
[ads-pc-2]
Як часто ви приходили до музею чи галереї та не розуміли, чому всі так захоплюються картинами конкретного художника. Не знаходили пояснення, чому така «дивна» робота збирає черги та коштує мільйони. Адже дитина, та і ви самі – могли би намалювати краще.
Простими словами продовжуємо пояснювати, чому все не так просто. Раніше ми вже писали про творчість кубіста та сюрреаліста Пабло Пікассо та американського авангардиста Джексона Поллока. Цього разу розбираємо неоднозначного та такого улюбленого «андерграундного» художника Жан-Мішеля Баскія.
Хто це?
Жан-Мішель Баскія – американський художник з Нью-Йорка, відомий своїми вуличними графіті та картинами у стилі неокспресіонізму. Певною мірою Баскія є послідовником таких американських експресіоністів, як Джексон Поллок.
Художник народився у Брукліні в сім`ї пуерто-риканки та гаїтянина. Володів французькою, іспанською та англійською мовами, та ще з дитинства цікавився мистецтвом. Проте, не отримав професійної художньої освіти. Батьки художника рано розлучилися, його і ще двох сестер виховував батько. У Баскія було непросте дитинство, і він рано пішов з дому.
Він вчився використовувати провокативні слова, які потім стали частиною його фірмової естетики.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
У підлітковому віці він разом з другом Al Diaz розмальовує вулиці Нью-Йорка сатиричними графіті на тему політики, арт та поп-культуру, наприклад: «SAMO AS AN ALTERNATIVE TO PLASTIC FOOD STANDS». Усі слова завжди лише великими буквами. Хлопці підписувалися псевдонімом «SAMO». Експерти стверджують, що це був етап становлення стилю Баскія – він вчився використовувати провокативні слова, які потім стали частиною його фірмової естетики. Він також організовує власний гурт Gray, з яким виступає у різних клубах на Манхеттені.
Ще за життя Баскія був частиною арт-сцени Нью-Йорка, та дружив з такими художниками, як Кіт Харінг.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Наприкінці 70-х та початку 80-х Баскія починає активно розвиватися як художник. Його роботи виставляють в нью-йоркських галереях разом з такими художниками, як Джуліан Шнабель та Франческо Клементе. Пізніше їх, а ще художників Девіда Салле та Енцо Куччі критики назвуть неоекспресіоністами. Тож, ще за життя Баскія був частиною арт-сцени Нью-Йорка, та дружив з такими художниками, як Кіт Харінг.
Баскія контроверсійний. З одного боку, це хлопець, що спав на вулиці. З іншого – він відвідував приватну школу. А у 1980 Баскія був бездомним, шукав дівчат у барі, аби мати де залишитися вночі.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Баскія контроверсійний. З одного боку, це хлопець, що спав на вулиці. З іншого – він відвідував приватну школу. А у 1980 Баскія був бездомним, шукав дівчат у барі, аби мати де залишитися вночі.
Важливим моментом у творчості Баскія стала зустріч з Енді Ворголом у 1982 році. Вони були у спільних колах, і таки пересіклися у період найбільшого успіху Баскія. Так народилася колаборація та, як відзначають арт-критики, взаємний вплив на стиль один одного. Разом вони створили близько 140 робіт. Енді Воргол помер вже у 1987 році. Баскія пішов з життя через рік, коли йому було 27 – він вжив одночасно героїн та кокаїн, та помер від отруєння.
За життя Баскія став фінансово успішним. Та, незважаючи на свій статус, художник часто відчував дискримінацію через своє походження та колір шкіри.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Скільки коштують його картини?
У травні 2017 року роботу Баскії Untitled придбав на аукціоні японський колекціонер Yusaku Maezawa за 110,5 мільйонів доларів. Про що це нам говорить? По-перше, що це найдорожча робота американського художника. По-друге, це найдорожча робота, створена після 1980 року. Також, після аукціону Баскія став найдорожчим чорношкірим художником в історії та символом для багатьох афроамериканців.
Баскія став найдорожчим чорношкірим художником в історії та символом для багатьох афроамериканців.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Коли він став успішним?
У 1980 році Баскія вперше показав свої роботи на Times Square Show. Він також знімався у фільмі New York Beat Movie в одній з головних ролей. Реліз фільму відбувся лише у 2000 році вже під назвою Downtown 81. За життя Баскія став фінансово успішним. Та, незважаючи на свій статус, художник часто відчував дискримінацію через своє походження та колір шкіри.
У якому стилі він малював?
Як стверджують дослідники, творчість Баскія нерозривно пов’язана з його походженням. Навколо нього існував такий собі міф «вуличного хлопця», «бунтівного вундеркінда». Він будував імідж зі свого дитинства, заграючи з стереотипами та очікуваннями людей щодо чорношкірого сина мігрантів. Наприклад, він одягав костюм африканського вождя на вечірки із заможними колекціонерами.
Баскія – це приклад раннього американського панку. Вільного, бунтівного мистецтва, що не визнає правил. У роботах Баскія поєднував свій вуличний досвід з графіті, а також естетику шаленого міксу африканського-карибської культури.
Найчастіше вживані образи: скелети, автомобілі, будівлі, поліція, ігри дітей на тротуарі і графіті, які були віддзеркаленням його досвіду малювання на вулицях міста.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Експерти поділяють творчість Жан-Мішеля на умовні три періоди. Впродовж першого, з 1980 до 1982-го, Баскія малює скелети і маски-обличчя. Схоже, у цьому виражається його цікавість темою смерті. Інші найчастіше вживані образи: автомобілі, будівлі, поліція, ігри дітей на тротуарі і графіті, які були віддзеркаленням його досвіду малювання на вулицях міста.
Наступний етап – з кінця 1982-го до 1985-го року – відзначається цікавістю Баскії до його гаїтянського коріння. А у період з 1986 до смерті в 1988 дослідники визначають нові образи та манеру письма у Баскія.
Особливість творчості Баскія – це здатність так влучно передати ідею завдяки словам, виразам та символам. Можливо, це пов’язано з його мультикультурним вихованням. Його творчість – це шалене поєднання символів, слів, каліграфії.
Особливість творчості Баскія – це здатність так влучно передати ідею завдяки словам, виразам та символам. Можливо, це пов’язано з його мультикультурним вихованням.
Його творчість – це шалене поєднання символів, слів, каліграфії. Він часто пише такі слова, як: alchemy, an evil cat, black soap, corpus, cotton, crime, crimée, crown, famous, hotel, king, left paw, liberty, loin, milk, negro, nothing to be gained here, Olympics, Parker, police, PRKR, sangre, soap, sugar, teeth. Часто – це сленг, вулична мова. Тому дослідники зазначають, що Баскія максимально щирий та простий у своїх роботах.
Його роботи мали соціальний контекст. Баскія виражав свій протест проти расизму та дискримінації прав чорношкірих в США.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Його роботи мали соціальний контекст. Баскія виражав свій протест проти расизму та дискримінації прав чорношкірих в США. Наприклад, одна з його робіт, Defacement (The Death of Michael Stewart), присвячена вбитому поліцією чорношкірому художнику графіті Майклу Стюарту. «Це міг би бути я», – відреагував Баскія.
Спадок Баскія – це поезія та графіті, музика та великі полотна. Крім іншого, важливими є також погляди та принципи, з якими жив художник.
Untitled, 1981 рік
Untitled або ж «Череп» – це робота з раннього періоду творчості Баскія. Це колаж із зображенням черепа, що складається з дивних непоєднуваних фрагментів. Жан-Мішель намалював її акриловими фарбами, додаючи деякі деталі олівцями та ручками. Це одночасно і референс до класичної традиції західних художників малювати портрети. Але, у той же час, графіті. Саме цю роботу продали на аукціоні Sotheby’s за рекордні 110, 5 мільйонів доларів.
Це колаж із зображенням черепа, що складається з дивних непоєднуваних фрагментів. Жан-Мішель намалював її акриловими фарбами, додаючи деякі деталі олівцями та ручками.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Як художник вплинув на світове мистецтво?
Трішки більше 20 років після смерті творчість Баскія продовжує надихати художників, дизайнерів та великі комерційні бренди. Він став частиною американської поп-культури та іконою для чорношкірої частини населення. У 2013 році Supreme створили колекцію з впізнаваними принтами та фрагментами робіт Баскія. Або ж уривок з інтерв’ю художника 1985 року, яке Jay-Z додав до свого відео 4:44.
Варто згадати також таких мас-маркет гігантів, як Reebok та Uniqlo, що створювали колекції з прямими референсами до робіт Баскія.
Спадок Баскія – це поезія та графіті, музика та великі полотна. Крім іншого, важливими є також погляди та принципи, з якими жив художник. За 27 років життя митець встиг зробити достатньо, аби продовжувати надихати масову культуру: від хіп-хопу до брендів спортивного взуття.
Уривок з інтерв’ю художника 1985 року Jay-Z додав до свого відео 4:44.
Навіть Бенксі, британський стрит-художник, створив два мурила, натхненні роботами Баскія. Мурали у центрі Лондона Бенксі намалював поряд з Барбакан-центром, де якраз мала відкритися велика виставка на честь Баскія. Головним референсом для Бенксі була конкретна робота Жан-Мішеля – Boy and Dog in a Johnnypump, що висвітляє проблему наявності расової дискримінації серед поліції.
«Portrait of Basquiat being welcomed by the Metropolitan Police», – підписав в Instagram свої роботи Бенксі. Отже, на муралі поліція обшукує самого Баскія? Можливо.
Головним референсом для Бенксі була конкретна робота Жан-Мішеля – Boy and Dog in a Johnnypump, що висвітляє проблему наявності расової дискримінації серед поліції.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Колега і напарник Баскія Diaz якось зазначив, що світ тоді, коли вони розмальовували стіни Нью-Йорка і зараз – не дуже і змінився. Навіть більше, їхня сатира, їхні спостереження за життям суспільства стали навіть актуальнішими. Можливо, саме ця актуальність і робить Баскія таким важливим художником не тільки для покоління 70-80-х, а й для сучасників.