13 головних екоперемог 2019 року
13 головних екоперемог 2019 року
Від чого відмовилися й у чому змогли досягти успіху в новій щорічній підбірці
[ads-pc-2]
Минулого року ми розповідали про ініціативи fast food гігантів, про те, як країни ухвалюють закони про поводження з відходами, про унікальну систему очистки океану, адже проблема мікропластику й засміченості водойм є однією з найголовніших. Ми розповідали про країни, що переходять на електрокари, говорили про відновлювальні джерела енергії й про інші заборони, які поступово призводитимуть до суттєвих зрушень. Чи змінилася тенденція цьогоріч? Ми зібрали 13 головних екологічних досягнень, які змінюють світ уже сьогодні.
1. TerraCycle створили унікальну платформу Loop для зниження відходів
Loop − онлайн-платформа створена з продажу товарів в багаторазовій упаковці, що налічує до 100 циклів використання й цілу низку брендів-партнерів. Як це працює? Уся продукція, що представлена на сайті (а сьогодні це більше 300 товарів) продається в упаковці, зробленій з металу, скла або спеціального пластику, який можна використовувати повторно. Замовивши товари через сайт, покупець повинен залишити депозит за багаторазову упаковку (його повернуть тоді, коли користувач поверне тару — прим.ред.).
За словами представників компанії перед стартом проєкту зробили багато кроків з розробки нової упаковки й логістичних рішень. Необхідно було з’ясувати, які основні споживчі, технічні й інші бар’єри треба подолати, аби мінімізувати шкідливі викиди під час транспортування та зробити досвід користування платформою більш зручним.
Партнером з логістики (а працює Loop саме в такому форматі) стала кур’єрська служба UPS. P&G були першими, хто приєднався до системи Loop. За ними приєдналися Nestle, PepsiCo, Unilever, Mars, Coca-Cola і Danone. Поки що програму тестують у Парижі й Нью-Йорку. Цікаво, що вже після кількох місяців роботи, можна побачити чітку відмінність в аудиторії обох країн: якщо в США більшість людей позитивно сприймають різноманітність продукції від великих і нішевих брендів, то французькі споживачі скептичніше налаштовані й вимагають більшої прозорості. Вони хочуть бачити докази їхньої екологічності й прагнення до сталого розвитку не тільки з погляду упаковки.
2. P&G мають намір повністю перейти на повторно використану упаковку
До 2030 року Procter & Gamble має намір перейти на вторинну сировину або повторно використану упаковку. Крім того, компанія планує на 50% скоротити використання первинного пластику в упаковці. Уже зараз пляшка шампуня Head & Shoulders на 25% складається з переробленого пластику. Мінімізація пластику дозволить відмовитися від використання більше 300 тис. тонн первинного пластику в рік.
Компанія також взяла на себе зобов’язання покінчити із забрудненням Світового океану. Тому вони займають основну позицію в роботі Альянсу з припинення забруднення пластиком (AEPW), у межах якого разом з іншими компаніями інвестують в інфраструктуру для збору, переробки й повторного використання пластику. P&G об’єднали сили з такими організаціями, як: The Ocean Project, TerraCycle та The Recycling Project – у межах низки ініціатив, які дають людям можливість і спонукають їх займати більш активну позицію в питанні вторинної переробки відходів. Зміна мислення й створення позитивних стимулів допоможе людям побачити в пластиковому смітті ресурс, який не потрібно викидати. Наприклад, цього року вони займалися прибиранням парків. В акції взяли участь понад п’ять тисяч волонтерів.
P&G розробили революційну технологію, яка дозволяє очищати й переробляти поліпропілен для його подальшого використання. Вони також передали ліцензію компанії PureCycle, щоб переробляти поліпропілен змогли й інші виробники. Це дозволить забезпечити вигідний вартісно-ціннісний баланс і підвищить попит на сировину. Крім того, P&G виступає ініціатором встановлення світових стандартів для технологій пакувального маркування для того, щоб спростити поділ відходів на сортувальних і переробних підприємствах.
3. Каліфорнія заборонила виробництво й продаж виробів з хутра
Каліфорнія стала першим штатом у США, який вирішив увести повну заборону на виробництво й продаж нових виробів з хутра. Ця заборона входить у пакет законопроєктів щодо захисту тварин, який був підписаний 12 жовтня.
Як повідомляють у прес-релізі уряду Каліфорнії, крім заборони на виробництво й продаж хутряних виробів, у штаті забороняється використовувати в циркових номерах диких тварин (слонів, тигрів, мавп, ведмедів) і полювати на червоних рисей. Цей закон також захищає диких і домашніх коней від забою й вимагає від оператора аукціонного двору перевіряти ідентифікаційні марки, татуювання чи імплантовані мікрочіпи, які тварина може мати до продажу на аукціоні. Аукціон також має вести облік продажів протягом року й надавати записи в спеціальні служби, а також розміщувати повідомлення про те, що продаж коней у Каліфорнії для забою й споживання людиною є злочином.
Закони наберуть законної сили в 2023 році, проте не будуть поширюватися на хутро, яке використовується в релігійних обрядах, продукцію таксидермії, хутро тварин, видобуте під час ліцензованого полювання й хутро, що вже було у вжитку.
4. Словаччина заборонила хутряні ферми після семи місяців агітації
Словацька національна рада схвалила заборону хутряної промисловості після всього семи місяців агітації під керівництвом організації «Людський прогрес» (Humánny Pokrok). Некомерційна організація опублікувала кадри розслідування, на яких відображені жахливі умови на норковій звірофермі на півночі Словаччини, що викликали обурення громадськості.
Як результат, більше 76 тисяч людей підписали петицію із закликом заборонити в Словаччині хутрові ферми. Кампанія стала другою за величиною онлайн-петицією в історії Словаччини: її підтримали понад 1,4% населення. У відповідь депутатка Єва Антошова (Словацька національна партія) у вересні ініціювала законопроєкт про заборону хутрового звірівництва.
Закон почне діяти в 2021 році. Він повинен надати термін поетапної відмови від хутряних ферм до 2025 року.
5. Шотландія заборонила ватні палички
Шотландія першою у Великій Британії заборонила виготовлення й продаж ватних паличок у межах боротьби з пластиковими відходами. Заборону ватних паличок підтримали й екологічні активісти, які за останні роки прибрали сотні тисяч пластикових паличок з пляжів Шотландії.
6. Швеція стала дев’ятою країною, що збирається припинити продаж автомобілів з бензиновими й дизельними двигунами
Швеція планує припинити продаж автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння до 2030 року. Зокрема, ідеться про бензинові й дизельні двигуни. Про це заявив прем’єр-міністр Стефан Лефвен у заяві уряду.
Швеція не єдина країна, яка назвала конкретну дату припинення реєстрації нових автомобілів з бензиновими й дизельними двигунами. Серед них Норвегія, де вже сьогодні майже половина нещодавно зареєстрованих автомобілів працює від електрики, також приєдналися Данія, Нідерланди, Велика Британія, Ірландія, Франція, Ісландія й Ізраїль.
7. У кількох містах увели плату за проїзд вторсировиною
Спочатку в Стамбульському метрополітені встановили автомати, які поповнюють карти метро в обмін на пластикові пляшки й алюмінієві банки, які сортуватимуть, подрібнюватимуть і використовуватимуть повторно.
Пізніше до подібної ініціативи долучився й Рим. У середньому потрібно обміняти 28–30 пляшок для того, щоб отримати проїзний квиток.
У Римі бали переводять пасажирам через додатки My Cicero і TabNet, які вони можуть використати для проїзду в транспорті. А в Стамбулі автомати відслідковують кількість пляшок і найбільш активних будуть винагороджувати знижками або квитками в театр.
8. У Нью-Йорку планують заборонити пластикові пакети
Нью-Йорк з березня 2020 року стане другим штатом США після Каліфорнії, де відмовляться від використання одноразових пластикових пакетів і замінять їх на паперові пакети. 5% від їхнього продажу відправлять у Держфонд охорони навколишнього середовища. Також частину коштів спрямують на придбання багаторазових сумок для споживачів − пише The New York Times. План, запропонований рік тому урядом Ендрю М. Куомо, має на меті зменшити кількість сміття на 71 тисячу тонн на рік.
Прихильники ідеї заявили, що такий підхід необхідний не лише для обмеження надходження сміття на вулиці, потоки й узбережжя штату, але й для мінімізації викидів парникових газів, викликаних їх виробництвом.
9. В Україні обмежать використання пластикових пакетів
Уряд підтримав законопроєкт 2051-1, який передбачає обмеження використання певних видів пластикових пакетів щільністю від 15 до 50 мікрон на території України з 2022 року. Пластикові пакети, які не відповідатимуть вимогам закону, мають бути утилізовані.
10. В Україні набрав законної сили закон про маркування органічної продукції
2 серпня почав діяти закон про основні вимоги до органічного виробництва, обігу й маркування органічної продукції, який передбачає єдину форму маркування, а також застосування штрафів проти виробників, які маркують свою продукцію як органічну, не маючи відповідного сертифікату.
Також планується створити реєстр органів сертифікації й службу контролю, яка б здійснювала перевірку. Це має підвищити прозорість усіх процесів, а також посилити довіру споживача до органічної продукції.
11. «Нова пошта» переходить на екологічні альтернативи сортування
Нещодавно всі відділення «Нової Пошти» перейшли на новий тип пакування, замінивши пінопласт на папір вторинної переробки.
Це рішення не тільки більш екологічне з погляду подальшої утилізації (бо пінопласт не переробляють, а ще він крихкий і легко деформується), а воно менш часозатратне. Це допоможе пришвидшити всі внутрішні процеси (пакування й відправку) щонайменше на 12%.
Крім того, з’явилася можливість здавати коробки й пакувальні матеріали на переробку / повторне використання у відділеннях «Нової Пошти» шести міст: Києва, Львова, Одеси, Харкова, Дніпра та Полтави. Там розмістять бокси для макулатури й поліетилену.
12. «Батарейки, здавайтеся!» – запустили безкоштовний збір батарейок, які будуть відправлені на переробку
Громадська організація «Батарейки, здавайтеся!» отримала дозвіл на переробку батарейок у Європі – і вже на початку року перша партія з 20 тонн поїде на завод Greenweee до Румунії.
Бокси можна знайти в мережі магазинів «Епіцентр» і «Нова Лінія» в Києві, але скоро такі ж бокси з’являться й в інших містах.
13. У Євросоюзі почали вводити «кліматичні податки», щоб змусити населення користуватися альтернативними видами транспорту
Податок має на меті зменшити негативний вплив повітряних перевезень на клімат. Першою була Швеція, де авіаперельоти дійсно користуються великою популярністю. «Екоподаток» під час продажу квитків там становить від 6 до 39 євро і стягуватиметься майже з усіх пасажирів, за винятком дітей молодше двох років і пасажирів, що здійснюють транзитні перельоти. Попри критику, більше 50% пасажирів висловилися позитивно щодо змін.
Слідом за Швецією «екоподаток» введе Франція, де в залежності від типу квитка збори будуть варіюватися від 1,5 до 18 євро. У Німеччині екоподаток почне діяти в квітні 2020 року. Він одразу підвищить вартість польоту на відстані до 2500 кілометрів на 75%.
Авторка: Лада Полтавська