Меню & пошук

Обличчя з фільтру: як Instagram і Snapchat змінюють уявлення про красу

Обличчя з фільтру: як Instagram і Snapchat змінюють уявлення про красу

Чому мілленіали просять пластичних хірургів зробити їм обличчя, як на фільтрі


[ads-pc-2]

Гладенька шкіра, маленький ніс і великі очі – з такими запитами мілленіали сьогодні найчастіше звертаються до пластичних хірургів, йдеться у виданні JAMA Facial Plast Surgery. Але якщо раніше клієнти приходили до лікарів з відфотошопленими фотографіями знаменитостей, то сьогодні вони показують фото «ідеальної» версії себе – з фільтрами Instagram і Snapchat.

Щорічне дослідження Американської академії пластичної хірургії показало, що вплив соцмереж та популярність селфі на очікувану зовнішність людей значно збільшився, починаючи з 2016 року. Саме тоді вперше пластичні хірурги почати отримувати запит на операції, які б допомагали краще виглядати на селфі. А вже під час опитування 2017 року 55% хірургів, які роблять пластику обличчя, повідомили, що пацієнти приходити до них з цією метою.

Докторка Нілам Ваші, директорка Бостонського університету косметичного та лазерного центру, називає цей феномен «Snapchat дисморфією» і каже, що вона все частіше зустрічається в її практиці. І якщо раніше найпопулярнішою серед пацієнтів була ринопластика – в основному, люди позбавлялися горбика на носі – то зараз попитом користуються операції зі збільшення очей і трансплантації волосся. Таким чином люди прагнуть максимально наблизити свою зовнішність до свого фото з фільтрами Instagram і Snapchat.

За словами Нілами Ваші, так звана Snapchat дисморфія є частиною більш широкого розладу – тілесного дисморфічного розладу, або дисморфофобії. Це психічний розлад, під час якого людина сильно занепокоєна та незадоволена своєю зовнішністю і схильна знаходити у своєму тілі різноманітні дефекти. При цьому люди з цим розладом можуть навіть втрачати здатність нормально функціонувати в суспільстві чи працювати, а також схильні частіше вдаватися до пластичних операцій.

Активне використання фільтрів, що покращують зовнішність, може бути особливо небезпечним для підлітків і людей з тілесним дисморфічним розладом, адже вони більш чутливі до впливу стандартів краси, вважають дослідники. Нілама Ваші називає новий тренд на пластичні операції для досягнення обличчя з фільтру тривожною тенденцією, адже вона змушує пацієнтів прагнути практично недосяжних результатів.

Докторка пластичної хірургії Мішель Ягода у коментарі Huffington Post каже, що у своїй практиці не зустрічала пацієнтів, які прямо просили її змінити їхню зовнішність, щоб досягти ефекту фільтру, проте вона помітила, що процедури з покращення текстури та кольору шкіри стали набагато популярнішими, ніж раніше.

«Я вважаю, що це реальна проблема, проте сумніваюся, що популяризація фільтрів у соцмережах матиме вплив на більшу кількість людей та частіше спричинятиме тілесний дисморфічний розлад», – каже Мішель Ягода. Лікарка додає, що коли пацієнти орієнтуються на власні селфі з фільтрами для пластичних операцій, а не на зовнішність Анджеліни Джолі, це дозволяє їм бути реалістичнішими.

Натомість професорка психології Північно-Західного університету у США Рене Енджлен наголошує, що через активне використання фільтрів для селфі люди звикають до покращеної версії свого обличчя, можуть втрачати зв’язок з своєю справжньою зовнішністю та навіть дивуватися, коли дивляться на себе в дзеркало.

На її думку, проблема не в пластичних операціях, за допомогою яких люди намагаються приховати ознаки старіння, а в гонитві за покращенням зовнішності, яка схожа на постійний конкурс краси. Адже в таких умовах люди відчувають соціальний тиск з приводу того, як вони повинні виглядати.

Дослідження зв’язку редагування селфі та розвитку незадоволення власним тілом у дівчат-підлітків докторки Шіан Маклін показало, що дівчата, які регулярно поширюють свої відредаговані фото у соціальних мережах, частіше занепокоєні власними формами, вагою і зовнішністю та загалом незадоволені своїм тілом.

Дослідниця відділу психології Nottingham Trent Сара Баґлас пояснює, чому люди прагнуть покращувати свою зовнішність, відповідно до фільтрів Instagram і Snapchat: «Велика кількість лайків та коментарів під такими фото створює індикатор ідеалу краси, що є соціально затребуваним». Проте це може мати негативний вплив на самооцінку та ментальне здоров’я.

Проте вплив знаменитостей на бажану зовнішність все ще залишається високою. Памела Рутледж, директорка Media Psychology Research Center пояснює, що бажання бути схожими на них ззовні пов’язане з бажанням бути так само успішними. Проте якщо ти хочеш бути як Кайлі Дженнер, наприклад, потрібно так само важко працювати, а форма брів чи губ ніяк у цьому не допоможе.

«Це так само, якби людина, яка хоче стати баскетбольною зіркою, купила б собі форму та кросівки, як у відомого баскетболіста, і очікувала, що це принесе їй успіх», – додає Рутледж.

Фото: Ольга Дацюк, Наті Авдєєва, Юлія Беба

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: