A password will be e-mailed to you.

київська книгарня Хармс

Колись книгарні були місцем, де можна було, не поспішаючи, переглянути книги, обрати для себе щось нове чи надати перевагу класиці. Зараз роль цих місць суттєво змінюється: в людей стає все менше часу, і все більше вибору. Для чого ходити в книгарню, якщо будь-яке видання можна завантажити на планшет чи телефон у кілька кліків? Книгарні, бібліотеки, так і вся книжкова галузь зараз переживають великі зміни. І уособленням цих змін стають такі місця, як Хармс – незалежна книгарня, що відкрилася цього місяця у центрі Києва. 

Окрім ретельно підібраної колекції нон-фікшн видань – книг про науку, музику, дизайн, архітектуру, кіно, тощо – тут можна випити кави чи какао, послухати музику на вінілі, а також спробувати домашні десерти. Хармс не хоче бути статичним місцем, і найближчим часом тут відбуватимуться різноманітні події: майстер-класи, зустрічі з авторами, презентації, та багато іншого. Звідки з’явилася ідея такого закладу, ми дізналися у його автора – Павла Горака.

horak– Що спонукало тебе зайнятися книгами і відкрити Хармс?

– Засновувати чи не засновувати будь-яку справу мене спонукає декілька речей. Зокрема, це надихає мене ця справа чи ні. Це дуже легко перевірити – якщо очі горять, справа ваша, якщо хоч на трохи ні – навіть не варто пробувати. По-друге, я поціновувач книг, намагаюсь частенько щось хороше читати. По-третє, я в цьому побачив певний “блакитний океан”: альтернативних книжкових крамниць з якісним асортиментом книг, відібраним вінілом та ще й чудовим какао і десертами ще немає. От я і подумав, а чому б не спробувати? Точніше навіть не один я подумав. Нас в команді на момент створення було двоє людей: я і Маша.

– Багато людей вважає, що книжковий бізнес – це дуже неприбутково зараз. Що ти думаєш з цього приводу?

– Книжковий бізнес – це неприбутково! Але є один нюанс. Будь-який бізнес можна перетворити на прибутковий, якщо в нього вмістити правильні інгредієнти. Це те ж саме, що сказати, що відкрити кафе в Києві неприбутково, адже кількість кафе в Києві, які закриваються, значно більша, аніж кафе, що продовжують працювати. Вся справа в особливостях ведення бізнесу. В Хармсі не продають книги, в Хармсі купують атмосферу. Нещодавно доволі показовий приклад був: хлопець купував у нас вініл. У вінілах він орієнтувався навіть краще, аніж ми, тому що сказав: “ну у вас націнка всього Х гривень, що є доволі чесно”. Я поцікавився, а звідки у нього такі знання? На що він відповідає: “Я знаю як замовити цю платівку на 85 гривень дешевше, але у вас приємно купувати”. Це для мене стало індикатором. Аналогічно і з книгами: всі книги ми загортаємо у крафтовий папір, перев’язуємо шпагатом, ставимо сургучеву печатку, даємо фірмовий крафтовий пакет і так далі. Це не просто процедура – це певне таїнство, до якого ми намагаємось долучити наших гостей. Якщо змінювати звичні стандарти – власна справа буде рухатися в правильному руслі.

В Хармсі не продають книги, в Хармсі купують атмосферу.

– Чи важко було знайти хороше місце для Хармсу? Наскільки взагалі легко знайти хороше приміщення для оренди в самому центрі Києва?

– Приміщення знайти доволі важко. І як виявилось, питання орендної плати стоїть не на першому місці. Навіть коли є можливість заплатити більше за квадратний метр, від цього кількість хороших приміщень не збільшується. Я послуговувався декількома критеріями, зокрема дух і розміщення. Потрібен був центр, але не фасад і не гучна “магістраль”. Не фасадне приміщення – це дивна, але важлива потреба: “все хороше – не завжди відкрите для наших очей”, ми навіть вивіску не робили. Ми хочемо, щоб людина зі здивуванням нас знаходила. Але центр міста – це важливо, бо зручність добирання – це на користь наших гостей. Тому ми і обрали Майдан Незалежності, але той Майдан, який з атмосферою, тобто прямісінько біля Михайлівської площі, де ввечері чути дзвони церкви.

київська книгарня Хармс

київська книгарня Хармс

– Як ви уявляєте для себе портрет типового відвідувача вашого закладу?

– Ми їх радше називаємо гості, аніж відвідувачі чи клієнти. Це важлива умова сприйняття людей, адже гостям в домі дають вдосталь і “обслуговують по-максимуму” з любов’ю. У нас дуже різнопланова аудиторія: є молоді інтелектуали, є хіпстери, багато мистецтвознавців, гуманітаріїв, фотографів, художників і т.д. Мені видається, що вони об’єднанні не стандартними маркетинговими категоріями: вік чи дохід, а дещо іншим. Як на мене, це знання та нові ідеї як основна цінність.

– Як, на твою думку, відрізняються сучасні книгарні від книгарень, що існували 20, 50 і 100 років тому?

– Сучасна книгарня загалом поняття дуже відносне. Я можу сказати те, що знаю про книгарні в Україні. Велика частина з них працює за принципами, які були актуальні років 20 тому: нудний асортимент, змучені вирази облич персоналу, будь-яка відсутність атмосфери. Так працюють 50% книжкових магазинів, інші 45% – це бездушні книжкові мережі. І лише невелика кількість – це правильні книгарні. Я навіть для себе умовно поділив на три категорії: книжковий магазин, книжкова мережа та книгарня або ж книжкова лавка (крамниця). Навіть на рівні мовного сприйняття ці категорії доволі різні по своїй суті.

– Поділіться планами на майбутнє. Ви вже придумали, що будете робити найближчі півроку?

– Відповім одразу на питання, яке ставлять дуже часто: розширятися ми не плануємо і не будемо. Хармс – це завершена “система”, яка буде ще довго розвиватися зсередини, але не ззовні. Масштабувати такі проекти, на мою думку, не варто. Атмосферу дублювати дуже важко. Ми будемо проводити інтелектуальні кінопокази, зустрічі з письменниками, удосконалювати меню (плануємо робити різноманітні авторські сендвічі), розширювати підбір книг і розміщувати свої книги у наших партнерів.

1372332111_pin_map

Книгарня Хармс
Київ, вул. Михайлівська, 21Б

Фото: Дмитро Сидоренко

Якщо ви знайшли помилку в тексті, виділіть її і натисніть Shift + Enter або клікніть тут, щоб повідомити нас.