Меню & пошук

Від ідеї до втілення: що таке краудфандинг і як його опанувати

Від ідеї до втілення: що таке краудфандинг і як його опанувати

Як правильно зібрати кошти на свій проект


Спеціально для  Inspired засновник агенції CookED Денис Бортніков пояснив, як успішно зібрати гроші для власної ініціативи через краудфандинг. 


Денис Бортніков

Займається
краудфандингом понад 3 роки. Працював
в команді Спільнокошту. Супроводжував понад 50 українських краудфандингових кампаній та успішно провів 3 власні.
В 2018 започаткував CookEd agency.

Пригадуєш, як в школі вчителі постійно просили здати гроші на ремонт, нові штори, чи то на дошку (навіть, якщо ти вже закінчуєш школу і в житті не покористуєшся цією дошкою). Щороку вчителі «тішили» наших батьків та дідусів з бабусями новими потребами. Хоча не завжди здані кошти гарантували втілення та підзвітну реалізацію. Наприклад, я не пригадую жодних чеків. Тож з народним краудфандингом ми знайомі практично з дитинства. Щоправда, проекти в справжньому краудфандингу набагато крутіші та цікавіші за штори, нову дошку чи ремонт класу.  

Краудфандинг – це збір коштів в підтримку та розвиток проекту, ідеї чи виробу. Через краудфандинг збирають кошти стартапери, екологи, фестивалі, винахідники, музиканти, митці та навіть ті самі школярі. Зазвичай, це велика кількість невеликих внесків. В середньому кожен проект підтримують щонайменше 100-300 людей.


Звідки взявся краудфандинг?

Онлайн краудфандинг вперше спробували саме музиканти, точніше їх фани. В далекому 1997 році шанувальники британського гурту Marillion самотужки зібрали $60,000. Нічого собі, так? Кошти були зібрані для американського туру музикантів. Це був лише початок. Після музикантів хвилю краудфандингу підтримали кінорежисери для завершення фільму та розробники софту із створенням графічного інструменту у відкритому доступі.

Після музикантів хвилю краудфандингу підтримали кінорежисери для завершення фільму та розробники софту із створенням графічного інструменту у відкритому доступі.

Виступ гурту Marillion в Монреалі, Канада (2009)

Відомі вже сьогодні платформи Indiegogo і Kickstarter, з’явились за 10 років в 2008 та 2009 роках. В Україну краудфандинг прийшов в 2013 році і знайомий нам як Спільнокошт на платформі Велика Ідея. На жаль чи на щастя, краудфандинг в Україні зміцнила Революція Гідності. Саме через ці та подальші події українцям довелось згуртуватись та мобілізувати ресурси. Групи у фейсбук та платформи стали містком між гарячими потребами та людьми з усіх усюд, які мали змогу та бажання допомогти коштами.

Сьогодні в Україні вже багато платформ для збору коштів на геть різні потреби. На GoFundEd можна підтримати освітні проекти від школярів. Сервіс Komubook пропонує підтримати книжки та отримати їх за нижчою ціною. Одеська платформа Мой Город дозволяє збирати кошти цільово для міських проектів. Молода платформа RazomGo підтримує молодих підприємців та стартаперів. Платформи Спільнокошт та NaStarte підтримують проекти з багатьох категорій.


Як це працює?

На онлайн платформах доступні десятки та сотні проектів для підтримки. Ти обираєш цікавий проект та підтримуєш його на будь-яку бажану або запропоновану суму. Найчастіше, якщо проект залучить 100% або більшість необхідних коштів, команда отримує ці кошти для втілення проекту. Якщо ж проект не набрав достатньо підтримки, усі кошти повертаються на картки доброчинців.

Годі й було уявити, що сотні людей з різних міст та навіть країн будуть підтримувати бізнес чи ідею абсолютно незнайомої людини чи команди. Однак, саме так сталось.


Навіщо він треба?

Ми живемо в час можливостей, які невпинно збільшуються довкола нас.  Годі й було уявити, що сотні людей з різних міст та навіть країн будуть підтримувати бізнес чи ідею абсолютно незнайомої людини чи команди. Однак, саме так сталось.

Краудфандинг це не лише альтернативний доступ до коштів. Він дає можливості та особливий досвід. Який такий досвід?

  • Десятки та сотні цінних зауважень та порад від перших користувачів чи однодумців.
  • Пропозиції співпраці та інвестиції.
  • Розуміння чи взагалі твоя ідея бодай комусь цікава?
  • Це тест на те наскільки реально твоя команда готова до критики та взаємодії з клієнтами різного типу.
  • І головне, краудфандинг це про довіру. А це в наш час значно цінніше за кошти.

Навіщо мені когось підтримувати?

Може здатись дивним віддавати свої гроші під якийсь ще не реалізований проект. Ще й не мати нічого взамін. Насправді краудфандинг не благодійність. То ж ти завжди щось отримаєш в подяку за свою довіру до проекту. Зазвичай в комерційному краудфандингу ти радше купуєш той чи інший інноваційний продукт за спеціальною ціною. Такий собі pre-sale. І тут є низка переваг. Ти отримуєш бажаний продукт за нижчою ціною, ніж його можна буде пізніше знайти в широкому продажі. Ти отримаєш жадану річ одним із перших. Ти можеш дати зворотній зв’язок про якість придбаного товару безпосередньо команді творців. І чи не найголовніше: + 1 в карму за довіру і підтримку добрих ідей)

Мисткиня перформансу Марина Абрамович після створення власного інституту розмістила прізвища усіх доброчинців на фасаді будівлі.

Часто команди, які шукають підтримки через краудфандинг, обіцяють згадати прізвища усіх доброчинців (в Aмериці бейкерів). Наприклад, мисткиня перформансу Марина Абрамович після створення власного інституту розмістила прізвища усіх доброчинців на фасаді будівлі. Інші розміщують прізвища в титрах фільму чи називають висаджені дерева на твою честь. Тож можна й потішити власну любов до себе.


Секрети успішного краудфандингу

Усі ми прагнемо успіху і визнання та водночас боїмося провалу й невдачі. Краудфандинг дозволяє отримати тонну емоцій та неочікувану підтримку від незнайомців чи малознайомих людей, таких собі фб-друзів. Ось кілька лайфхаків, якщо ви захочете запустити власну краудфандингову кампанію.

  • Твоя ідея має бути унікальна та інноваційна. Якщо ж ти не винайшов велосипед, це має бути практичне рішення для багатьох людей чи певної спільноти.
  • Ідея має бути зрозумілою та візуально привабливою. Чим жвавіший та конкретніший текст тим краще. Фото, гіфки та додаткові відео зроблять проект цікавішим. Інфографіка зі схематичним планом втілення проекту додасть балів до довіри доброчинців.
  • До кампанії потрібно готуватись. Сплануй з командою, як, кому і коли ви будете розповідати про збір коштів. Важливо обрати вірні канали комунікації. Ніяких газет та флаєрів, тільки онлайн та хардкор) В першу чергу складіть командою списки ваших друзів, кому б ви розповіли про проект. Важливо почати саме з ваших близьких та реально знайомих людей. Так твій проект отримає перші внески. А далі вже можна запускати сарафанне радіо через лідерів думок та журналістів, рекламу в соцмережах та ходити на ефіри на ТВ. Останнє, до речі, більше для галочки та заради піару. Чесно. Внесків це багато не принесе.
  • Важливо обрати вірну платформу. Якщо у тебе локальний проект – наприклад крамниця – стартуй на українській платформі. Якщо ж ти з командою вигадав крутий конструктор чи гаджет – тобі пряма дорога на міжнародні платформи. Разом з тим, кампанія на весь світ вимагає багато ресурсів, наприклад кількох членів команди активно залучених до збору коштів. Усі мають добре володіти англійською. Команда має бути доступна 24 години на добу через різні часові пояси. В команді має бути спеціаліст, який добре розуміється на журналістах та блогерах, яким можна запропонувати продукт чи товар для огляду. Тож якщо цього всьо поки у вас не має, спершу варто набити гулі на українському досвіді.
  • Щоб було легше почати створення власної кампанії, роздрукуй та заповни з командою ось цю простеньку канву. Підказки та питання допоможуть сформувати загальне бачення вашої ідеї та кампанії.

     

Українці та краудфандинг

Українці досить активно підтримують проекти через краудфандинг. Хоча в нас він має більш соціальне забарвлення. Тож, якщо ти маєш ідею освітнього, культурного чи соціального проекту – ти маєш чудові шанси для підтримки на українських платформах.

Не варто боятись, що твою ідею вкрадуть. Ти крадеш її сам, ховаючи власну ідею від усього світу.


Чого не варто робити під час збору коштів?

  • вважати, що краудфандинг це легкі та швидкі гроші.
  • можна зникнути із зібраними коштами. Разом із тобою зникне і твоя репутація.
  • боятись, що твою ідею вкрадуть. Ти крадеш її сам, ховаючи власну ідею від усього світу.
  • сприймати невдалу кампанію як довічну поразку. Це дуже важливий досвід, який може показати багато важливих речей. наступного разу, ти та твоя команда їх обов’язково врахуєте та успішно залучите підтримку та кошти.

 


Цікаво запустити свій краудфандинг?

Маєш ідею для власного краудфандингу, однак ліньки набивати зайві гулі? В еру онлайн-курсів було б дивно, не знайти курс з краудфандингу. Ден Бортніков, експерт з краудфандингу збирає нову групу на онлайн-курс «Джерела: гроші та самоповага».Курс складається з 7 практичних блоків та групових скайп-сесій з розробником курсу. Ти отримаєш:

  • чітке розуміння як добре підготуватись до запуску своєї кампанії
  • підтримку від експерта з краудфандингу
  • додаткові приватні консультації щодо твого проекту
  • можливість працювати в групі
  • проходження курсу залежить від тебе та не має чітких дедлайнів

Кейси українців з крутими кампаніями

Розробники іграшки-робота для домашніх улюбленців Petcube мали дві успішних кампанії та одну невдалу. Загалом залучили понад $570 000. Творці захоплюючих дерев’яних пазлів Ugears мали понад 5 кампаній на Kickstarter та зібрали загалом понад $1,3 млн. Уявляєте скільки замовлень та нових клієнтів  з усього світу з’явилось в команди? Додатковий спалах для мобільного iblzr мав три кампанії на Kickstarter, дві з яких були успішними та залучили понад $400 000. Клієнти, яких я консультував VoltyCo на платформі IndieGoGo залучили не лише $10 000, а й знайшли американського інвестора, який зробив їм вигідну пропозицію. Винахідники стильного кулону-помічника Senstone успішно провели дві кампанії на різних платформах та залучили загалом понад $730 000. І це лише частина українських проектів, які не побоялись та приручили краудфандинг.

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: