Меню & пошук

Легальний «допінг»: як запахи впливають на концентрацію, настрій і сексуальне збудження

Легальний «допінг»: як запахи впливають на концентрацію, настрій і сексуальне збудження

Сприйняття запаху відбувається швидше порівняно із зоровою чи слуховою інформацією


1985 року японський професор Шізуо Торії провів дослідження щодо впливу певних ароматів на розумові здібності працівників. Він встановив: деякі аромати можуть впливати на мозок з ефектом, що стимулює чи, навпаки, розслабляє. Інформацію одразу взяли на озброєння косметична компанія «Shiseido», будівельний гігант «Shimizu Corporation», «Konica Minolta» і фондова біржа в Токіо. В офісах корпорацій зранку розпилювали запах лимону для збудження, підвищення активності, а після обіду – запах кипарису, евкаліпту й цитрусових для натхнення й підняття настрою. Про запахи, що підвищують концентрацію, ефективність роботи мозку й навіть лібідо говорили з Ольгою Масловою, кандидаткою біологічних наук і засновницею проєкту зі створення стимулюючих ароматичних композицій «Needorium».


Ольга Маслова

Засновниця проєкту зі створення ароматичних модифікаторів настрою

Запах – найстаріший орієнтир людини в світі. І в еволюційному плані, і в плані індивідуального розвитку. Нюхова система з’явилася раніше, ніж слухова чи повноцінна зорова. Тому первісні люди «нюхом чули» небезпеку, наближення ворога чи їжі.

Сьогодні ольфакторна система (в основі якої нюх і яка відображає всі запахи в навколишньому середовищі) починає функціонувати вже з 11 тижня вагітності.

За останні 100 років науковці провели численну кількість досліджень і експериментів, які демонструють  вплив якогось компоненту чи запаху на психічні процеси. Наприклад, на концентрацію уваги, ефективність, сприйняття болю. Причина в тому, що запахи дуже швидко на нас впливають. Так би мовити в обхід свідомості.

 

Опрацювання нюхового сигналу тісно пов’язане з ділянками мозку, що відповідають за пам’ять і формування асоціацій. Усе це робить запах «чарівним» фактором, що може впливати на наші рішення поза свідомістю.

Наш нюховий сприймач інформації розташований дуже близько до нюхових цибулин. А заразом до тих відділів мозку, які це все опрацьовують. Тому ми часто сприймаємо запах і робимо якісь висновки ще до того, як усвідомили, що ми сприйняли його. Часто ми навіть не підозрюємо, а мозок уже обробляє інформацію. Коли чуємо запах їжі, починає виділятися слина, кишківник бурчить. Коли відчуваємо щось неприємне, інстинктивно крутимо головою, шукаючи або місце, куди втекти, або причину, щоб її знешкодити.

Опрацювання нюхового сигналу тісно пов’язане з ділянками мозку, що відповідають за пам’ять і формування асоціацій. Усе це робить запах «чарівним» фактором, що може впливати на наші рішення поза свідомістю. Тому його часто використовують у модній індустрії, коли «прив’язують» певний аромат до бренду чи колекції. Також від цієї здатності будувати асоціації намагаються «танцювати» маркетологи, розпилюючи в магазинах той чи той аромат.

Сьогодні вплив запахів навіть намагаються використати задля корегування харчової поведінки. У США та Європі розроблені спеціальні аромадієти, під час яких у їжу потрібно додавати певний порошок, що виділяє той чи той запах.


Ігри в «Парфюмера»

Через це в людей дуже багато речей пов’язані з асоціативними запахами. Дитинства, солодощів, коханої людини. Цитрусовий, особливо запах мандаринів, у багатьох людей асоціюється з Новим роком. Солодкий квітковий – з магазинами косметики. Запах свіжої випічки – з домом, теплом, чимось приємним.

Саме тому багато брендів (не тільки одягу) випускають власні аромати. Щоб відчувши його на вулиці чи торговому центрі, у людини одразу виникла асоціація з конкретним брендом.

Сьогодні вплив запахів навіть намагаються використати задля корегування харчової поведінки. У США та Європі розроблені спеціальні аромадієти, під час яких у їжу потрібно додавати певний порошок, що виділяє той чи той запах. Не можна стверджувати, що це спрацює з усіма. Але раціональне зерно в цьому є. Адже певні компоненти, наприклад, ефірні олії троянди, здатні знижувати апетит. Утім покладатися на це як на універсальний спосіб скинути вагу або відрегулювати свою харчову поведінку ще зарано.

Спеціалісти ніколи не пропонуватимуть вам «запах успіху» чи «запах грошей». Адже в кожного власні спогади й асоціації.

Ба більше, варто пам’ятати: універсального запаху для всіх немає. З огляду на складність усієї ольфакторної системи і надзвичайно високий ступінь індивідуальності всіх асоціативних ланцюжків, украй важко обрати такий набір ароматів, який абсолютно однаково впливатиме на всіх без винятку. Тому завжди з обережністю треба ставитися до обіцянок експертів з аромамаркетингу. Спеціалісти ніколи не пропонуватимуть вам «запах успіху» чи «запах грошей». Адже в кожного власні спогади й асоціації.

Тому індивідуальний компонент завжди впливатиме на ефективність будь-яких ігор з ароматами. Якщо, наприклад, вас побили гілкою розмарину, то здатність одного з його компонентів – цінеолу – підвищувати когнітивні здібності для вирішення математичних задач (як показали в одному з досліджень) може у вашому конкретному випадку перекритися негативними асоціаціями. Відтак про жодне підвищення концентрації уваги не йтиметься: ви згадаєте той випадок і настрій буде зіпсований. Тому правильніше говорити про здатність ароматичних комбінацій впливати на наш стан. Утім завжди брати до уваги індивідуальні особливості й не сподіватися одним рухом вплинути однаково на настрій усіх.

Я не підтримую розпилення аромату в оупен-спейсах чи великих приміщеннях. Навіть найприємніших і найкорисніших на перший погляд. Адже індивідуальні особливості вирішують дуже багато.

Особливо, враховуючи той факт, що чутливість до запахів також відрізняється у різних людей. Навіть в однієї людини протягом життя. Трапляється, що в жінок протягом менструального циклу також змінюється чутливість і сприйняття ароматів. Власне, тому я не підтримую розпилення аромату в оупен-спейсах чи великих приміщеннях. Навіть найприємніших і найкорисніших на перший погляд. Адже індивідуальні особливості вирішують дуже багато. А постійне перебування в зоні впливу аромату може ще й змінити чутливість до нього. У результаті те, що спочатку здавалося приємним і таким, що стимулює, перетвориться на щось украй надокучливе. А от що дійсно працює в аромамаркетингу – це створення стійких асоціацій із брендом шляхом ароматизації продукції чи приміщень.

Під час роботи із запахами найкраще – це орієнтуватися на дослідження, які були проведені на статистично коректній вибірці учасників.


Легальний «допінг»

Під час роботи із запахами найкраще – це орієнтуватися на дослідження, які були проведені на статистично коректній вибірці учасників. Тоді можна говорити про вплив певного хімічного компонента чи ноти аромату на деякі психофізіологічні параметри. На такі теми захищають дисертації, і це цілком коректно з біологічного погляду. Багато таких робіт про компоненти ефірних олій, наприклад: цитрусових, лаванди, розмарину, троянди тощо.

Саме на такі роботи ми орієнтувалися, коли започатковували наш проєкт «Needorium» створення індивідуальних контейнерів з ароматами. Ми заповнюємо їх ольфакторною комбінацією на базі ефірних олій (але не рідких, бо це також не зовсім безпечно). За результатами низки наукових досліджень, цей комплекс може мати різний вплив на наш мозок. Наприклад, розслабитися, збадьоритися або поліпшити концентрацію чи отримати більш виражене сексуальне збудження. Проте споживач користується цією «пробіркою-помічницею» виключно, коли вважає за потрібне. Запах не заповнює довколишній простір, як це відбувається з аромалампами чи парфумами.

Людина може в конкретний момент захотіти отримати певну емоцію, якусь підзарядку свого стану. Але водночас вона знаходиться в соціумі, у якому, у принципі, дуже багато запахів.

У чому ідея? Людина може в конкретний момент захотіти отримати певну емоцію, якусь підзарядку свого стану. Але водночас вона знаходиться в соціумі, у якому, у принципі, дуже багато запахів. Тому розпилення якоїсь речовини навколо себе або запалювання аромалампи буде сприйматися негативно. Особливо, зважаючи на те, що сьогодні досить багато людей з підвищеною запаховою чутливістю.

Водночас людина може мати маленьку пробірочку з певною композицією, аромат якої періодично вдихатиме. Аромат сформований на базі наукових робіт, які вже проводилися в цьому напрямку. Абсолютно не рідкий, тобто не містить ефірних олій. З останніми, до речі, треба бути досить обережними. У концентрованому вигляді вони досить небезпечні й можуть завдати опіків або спричинити реакцію гіперчутливості.

Бергамотова олія діє через дофаміноенергічну систему на наше сприйняття світу. Відтак піднімає нам настрій.

Крім того, ми хотіли відійти від заїждженого поняття «ароматерапія», яку часто асоціюють саме з ефірними маслами. Ця розробка – це в жодному разі не терапія. Це модифікація настрою, в основі якої серйозні наукові роботи. Наприклад, дослідження про те, що той чи той компонент ефірної олії впливає в певний спосіб на мозок. Як-от бергамотова олія діє через дофаміноенергічну систему на наше сприйняття світу. Відтак піднімає нам настрій. Або компоненти розмаринової олії здатні у певних концентраціях підвищувати наші когнітивні здібності до вирішення якихось складних завдань.

Такі ароматичні композиції не ліки, не панацея, не чудодійний засіб. Це радше індивідуальний, легкий для користування і стильний аксесуар. Його можна застосувати, коли є потреба в невеличкому «допінгу». Але абсолютно легальному й безпечному.

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: