Без сайтів пошуку роботи та нудних резюме: нові канали для пошуку компанії мрії
Без сайтів пошуку роботи та нудних резюме: нові канали для пошуку компанії мрії
Робити акцент на соцмережі
[ads-pc-2]
Під час пошуку роботи важливо розуміти, на яку позицію ви влаштовуєтеся. Тому що від посади та сфери діяльності залежать шляхи, канали й формати пошуку. Якщо раніше всі шукали роботу на сайтах з працевлаштування – Work.ua, Rabota,ua, Head Hunter, то зараз ці канали втрачають свою ефективність. Вони стають дорожчими для самих роботодавців. Сайти суттєво піднімають оплату за розміщення вакансій і відкриття контактів, до того ж роботодавці не завжди отримують цільові відгуки. Сайти – це друга, третя або четверта сходинка, куди звертаються для пошуку працівників. Як знайти роботу мрії і креативно оформити резюме, чому важливо бути активними в професійних групах – для Inspired розповіла Олена Бєлікова, кар’єрна консультантка.
Олена Бєлікова, кар’єрна консультантка
Насамперед роботодавці звертаються в соцмережі – Facebook або LinkedIn, месенджери – Telegram, Viber, або в рекомендувальний рекрутинг. Останній теж може бути в соцмережах, але вже в спеціалізованих групах. Там кадровики питають у колег контакти знайомих спеціалістів.
Роботодавці можуть і пасивно шукати – в загальних групах, де одночасно розміщують і можливості роботи, і запити користувачів. Наприклад, група «Работа Киев» у Facebook. Раніше популярною була група «Лучшая работа для лучших людей», та зараз вона не така активна. У випадку з рекомендованим рекрутингом, варто залучитися підтримкою конкретного спеціаліста, який може вас радити роботодавцям як фахівця. Є багато тематичних груп у кожній галузі – для ІТ-фахівців, графічних дизайнерів, творчих професій. Там обговорюють актуальні новини й події та шукають працівників.
У LinkedIn легко можуть знайти пропозиції спеціалісти у сфері продажів, менеджери з роботи з клієнтами, маркетологи.
Тож обмежуватися сайтами немає сенсу. Потрібно пошук роботи розглядати в широкому діапазоні.
Окрема мережа, де варто пропрацьовувати пошук роботи, – LinkedIn. Щоправда, не всі позиції там можна шукати ефективно. Наприклад, там легко можуть знайти пропозиції спеціалісти у сфері продажів, менеджери з роботи з клієнтами, маркетологи. Скажімо, бухгалтерів там уже менше, дуже мало робочих спеціальностей. Однак LinkedIn варто задіяти як один з альтернативних каналів пошуку.
Це працює радше на перспективу. Щоб вдало підібрати пропозицію, потрібно спочатку правильно заповнити профіль, вести активність (виставляти пости, додавати рекрутерів або ТОП-менеджерів цільових компаній своєї сфери). За алгоритмами LinkedIn, чим більша активність, тим більше шансів, що ваш профіль з’являється в пошуку.
Якщо потрібно знайти роботу «на вчора», то ця соцмережа може не підійти через свою стратегічність. Якщо ж ви без поспіху проглядаєте варіанти, то за кілька місяців можна гарно розвинути свій профіль. Також можна безпосередньо знайомитися з працівниками компаній і писати їм особисті повідомлення.
Щодо LinkedIn можу навести такий приклад. Одна моя клієнтка дуже хотіла потрапити в конкретну компанію і відгукнулася на вакансію на Work.ua. Їй не відповіли – і вона дуже засмутилася. Вона думала, що було щось не так із її резюме.
Не варто зациклюватися на одному каналі пошуку. Результат може прийти звідти, звідки не чекаєш.
Як ми це віришили? Створили з нуля профіль в LinkedIn – це майже те саме резюме. Потім ми знайшли ту компанію, тільки вже в LinkedIn, і звернулися до HR-фахівчині напряму. Так зав’язався діалог – і клієнтку запросили на співбесіду. Так може спрацювати – коли в одному каналі немає відповіді, а в іншому – протилежний результат. LinkedIn дає можливість вийти на комунікацію з потрібною людиною.
ІТ-спеціальності
Для ІТ-фахівців найкраще – LinkedIn або соцмережі. Сайти з пошуку роботи я б узагалі не розглядала, хіба для початківців. Для фахівців рівня middle і senior спрацьовує ще рекомендований рекрутинг або сарафанне радіо.
Також можуть допомогти спеціалізовані сайти, форуми або месенджери. Наприклад, на ain.ua, dou.ua викладають вакансії, яких часто немає на традиційних рекрутингових ресурсах. При цьому на dou.ua ще й роблять зрізи по рівню заробітних плат, тобто ви можете оцінити, чи не забагато чи замало ви просите в роботодавця.
Дизайнери
Коли я шукала дизайнера в компанію, то знаходила тільки аутсорс. Люди розміщували нібито резюме кандидата, але під ним приховувалася ціла компанія, що займається наданням цих послуг.
Так теж можна шукати клієнтів, якщо компанія невелика. Але варто розуміти, що це може викликати негатив. Адже рекрутер телефонує конкретній людині, з прізвищем та ім’ям, досвідом роботи, а отримує «підставу». В окремих випадках це може спрацювати, якщо роботодавцю підійдуть умови. Але часто компанія хоче мати власного спеціаліста. У результаті дизайнера ми знайшли через Facebook. Яскраво описали саму вакансію – і на неї відгукнулися.
У Facebook можна виклати колаж і додати до посту разом із посиланням на портфоліо. Тут більше шансів розігнатися й продемонструвати свій нестандартний підхід, який і шукають роботодавці.
Аналогічно працює у зворотному напрямку. Якщо потрібне розміщення чи демонстрація портфоліо, а для дизайнера це must have, то на Work.ua чи Rabota.ua не завжди є така можливість, тож краще використовувати інші шляхи. Наприклад, у Facebook можна виклати колаж і додати до посту разом із посиланням на портфоліо. Тут більше шансів розігнатися й продемонструвати свій нестандартний підхід, який і шукають роботодавці.
Для дизайнерів також може спрацювати пошук власноруч. На загальних сайтах ви відбираєте компанії, які вам подобаються, – не тільки за зарплатою, але за цінностями, розташуванням офісу, відгуками колег. Варто знайти сайти цих компаній і написати напряму. Лист може потрапити в загальний кошик, але часто на сайтах викладають безпосередньо пошту HR-фахівця.
Якщо ж пишете на загальну скриньку, то текст може бути приблизно такий: «Добрий день! Беру участь у конкурсі на таку-то посаду. Прошу скерувати лист людині, яка приймає відповідні рішення». Можна і варто додати креативний опис. Адже саме резюме – сухий і структурований документ. Воно має таким бути, але в листі можна креативити. Створити, наприклад, колаж навичок, карту досягнень, прикріпити умовного «Оскара», розписати лист як новину з ТБ – варіантів багато.
Також під час пошуку може спрацювати такий метод, як активність у спільних групах. Ті ж дизайнери, бухгалтери чи інші фахівці об’єднуються в групи, де запитують поради, кидають посилання на цікаві матеріали. Активних учасників завжди запам’ятовують. Наприклад, хтось написав «Алярм! Горить проєкт. Допоможіть!» – і по коментарях відразу видно, який у людини досвід, як він викладає свої думки, які рішення пропонує. HR-фахівці теж читають подібні групи, після чого заходять і вивчають особистий профіль шукача роботи.
Робочі спеціальності
В особистому листі можна створити карту досягнень, прикріпити умовного «Оскара», розписати лист як новину з ТБ – варіантів багато.
Інженери, завідувачі складів, зварювальники, закрійниці у швейних цех – це все краще діє через сайти з пошуку роботи, особливо зважаючи на дефіцит таких працівників на ринку. Якщо правильно оформити резюме з описом роботи, досягненням на кожній позиції – це може дати як мінімум запрошення на кілька співбесід, як максимум – кілька пропозицій.
До резюме також варто додавати лист з рекомендаціями з попередніх робіт або хоча б контактні телефони, де рекрутер може поговорити з вашим колишнім керівником чи власником компанії. Коли ви відгукуєтеся на вакансію, не лінуйтеся написати мотиваційний лист. Означте, чому ви хочете в цю компанію чи саме цю роботу.
Бухгалтери
Тут краще працюють соцмережі або рекомендований рекрутинг. Сайти з пошуку не зовсім підходять, тому що бухгалтер – це така позиція, на яку потрібна перевірена людина. Це гроші, законодавство, відповідальність. Тому найкраще спрацюють рекомендації інших. Спершу варто звернутися до кола знайомих – підприємців, спеціалістів з роботи з персоналом. Далі – розмістити хороший пост у соцмережах. У тексті варто зазначити досвід і навички, очікування від роботи, завдання й досягнення на попередньому місці.
Творчі спеціальності
Сюди для мене входять усі комунікаційники – від маркетологів і рекламістів до журналістів і режисерів. У їхньому випадку до сайтів з пошуку роботи звертатися варто чи останньою чергою. Чому? Тому що в основі творчих спеціальностей якраз лежить вихід за межі усталених шаблонів. І пошуку роботи це теж стосується.
По-перше, варто звернутися до LinkedIn, якщо це стосується маркетингу, PR, GR, реклами або інших комунікацій. Там можна знайти вакансії міжнародних компаній. Можна ввести в пошук посаду чи сферу й проглянути наявні пропозиції. Якщо пошук видав з десяток сторінок, тоді можна працювати в цій соцмережі, але, звісно, цим не обмежуватися.
По-друге, треба пошукати канали, де можна безпосередньо звернутися до роботодавця або людини, яка приймає рішення – проєктного менеджера, продюсера, керівника відділу.
Якщо є можливість, завжди варто показувати атрибути з минулої роботи – серветку, на якій клієнт дав згоду профінансувати проєкт на пару сотень тисяч гривень; мітлу, з якою ви провели промоакцію.
У мене була клієнтка, яка подавалася на конкурс в креативне агентство Banda Agency. Протягом місяця вони давали різноманітні завдання й закривали кілька позицій: контент, графічний дизайн, проєктний менеджмент тощо. Клієнтка просила поради щодо того, як правильно взяти участь у конкурсі. Ми задіяли всі можливі канали: створили окреме резюме, структуроване й зрозуміле, щоб з ним піти до керівника, і продумали сценарій відеозвернення, у якому вона зможе проявити свою творчість.
У відео клієнтка тримала таблички з написами «Мене звуть так-то», «Мій досвід такий-то», «Це мої роботи» й показувала фото. Якщо є можливість, завжди варто показувати атрибути з минулої роботи – серветку, на якій клієнт дав згоду профінансувати проєкт на пару сотень тисяч гривень; мітлу, з якою ви провели промоакцію. Можна підійти неформально, щоб серед усіх претендентів ваше звернення максимально врізалося в пам’ять.
У творчих спеціальностях і керівники достатньо творчі. У них більш експресивний тип характеру. Тож, приймаючи рішення, вони керуються емоціями зокрема. Тому все, що може їх викликати, варто демонструвати.
Коли моя клієнтка шукала роботу HR, але мала на той момент мало досвіду, вона зрозуміла, що потрібно виділитися не через резюме, а в якийсь інший спосіб. Тому теж зняла відео. Вона над столом зафіксувала камеру і за допомогою папірців, фотографій і написів розповідала про себе. Це дало дуже хороший ефект: вона отримала багато відгуків, репостів і запрошень на співбесіду. Скрізь, де можна проявити творчість для відповідних позицій, варто це робити.
Третій момент – тематичні сайти й групи з пошуку роботи. Раджу заходити на Happy Monday, Руки, Telegram-канал «Крезюме» тощо. Там викладаються вакансії саме для людей творчих спеціальностей.
Пошук роботи – це нормальний стан. Це не применшує ваші досягнення. Не соромтеся розповідати про себе.
Завжди під час пошуку варто пам’ятати: якщо ви шукаєте роботу – розкажіть про це. Часто спостерігаю, що активна в соцмережах людина спілкується з багатьма офлайн, але замовчує пошук роботи. Але пошук роботи – це нормальний стан. Це жодним чином не применшує ваші досягнення. Якщо ви боїтеся працівників чи керівника з колишньої роботи, то просто приховайте від них пост. Не соромтеся розповідати про себе.
Часто виявляється, що робота ближче, ніж здається: знайомий знайомого шукає співробітника в офіс, брат сусіда – керівника на склад, а самій сусідці потрібен у компанію графічний дизайнер, бо вони вже «зашиваються». Сьогодні в соцмережах як ніколи спрацьовує принцип п’яти рукостискань. Не бійтеся писати особисті повідомлення колегам з минулої роботи, людям, із якими ви колись працювали, чи представникам вашої сфери, з якими ви перетиналися. Часто саме це може «вистрілити».
Залежно від сфери складіть стратегію пошуку. Можете описати це як план: соцмережі – особисті повідомлення, соцмережі – тематичні групи, соцмережі – пост на власній сторінці, тематичні портали, листи напряму компаніям, сайти з пошуку роботи. Тоді це буде ефективно – і робота знайдеться швидко.