#іятакможу: мистецтво Пабло Пікассо
#іятакможу: мистецтво Пабло Пікассо
Пояснюємо, чому квадратні обличчя та дивні форми Пікассо не так легко повторити
[ads-pc-2]
Як часто ви приходили до музею чи галереї та не розуміли, чому всі так захоплюються картинами конкретного художника. Не знаходили пояснення, чому така «дивна» картинка збирає черги та коштує мільйони. Адже дитина, та і ви самі – могли би намалювати краще.
Простими словами пояснюємо, чому все не так просто. Як за роботами видатних художників стоять роки праці, пошуки ідей, форм та нової філософії. І як, не завжди очевидно, полотна художників викликали зміни суспільних норм, культури та навіть модних показів Prada.
Починаємо з іспанського художника Пабло Пікассо, який говорив про своє мистецтво, що коли діти усе життя вчаться малювати нормально, він все життя вчився малювати як дитина.
Хто це?
Пабло Пікассо – іспанський художник, графік та скульптор. Крім того, Пікассо відомий як кераміст, театральний художник та дизайнер. Він народився наприкінці 19 століття у Малазі, проте, частину життя прожив у Франції, де і помер. Пікассо був працьовитим художником, який творив близько 80 років зі своїх 91. За деякими оцінками, за усе життя художник створив близько 20 тисяч робіт.
Скільки коштують його картини?
Пікассо вважається одним з найвпливовіших митців 20 століття. У 2010 році картину Пікассо «Оголена на тлі бюста і зеленого листя» продали на аукціоні Christie’s за 106.482 млн. доларів. Це був абсолютний рекорд на той час.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Коли він став успішним?
У 1932 році, коли Пікассо було 50 років, його ім’я увійшло до енциклопедії мистецтва Ларусса. У період Великої депресії Пікассо був високооплачуваним художником, що жив розкішним життям.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
У якому стилі він малював?
Особливість творчості Пікассо – це радикальна зміна стилів та постійне «перевинаходження» себе. Деякі мистецтвознавці зазначають, що творчий шлях Пікассо більше схожий на поєднання творчості зовсім різних сильних художників. З цього приводу сам Пабло зазначав: «Коли мені треба щось сказати, я висловлюю це так, як вважаю за потрібне». Художник додавав: «Різні теми вимагають різних методів вираження. Це не означає еволюцію чи прогрес; уся справа у слідуванні ідеї, яку хочеться передати».
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Пікассо надихався жінками, з якими був у відносинах, країнами, музеями, артефактами та культурними особливостями різних народів. Наприклад, художник шукав натхення у культурі та народах Африки та Океанії, малював місцевих жінок та національні атрибути. Він досліджував те, як потрібно зображати жіноче тіло, та поняття сексуальності.
Зазвичай, історики та мистецтвознавці поділяють творчість Пікассо на певні періоди, в залежності від особливості техніки та кольорів. Ось декілька періодів у творчості художника.
«Блакитний» період, 1901-1904 роки
У цей проміжок часу більшість картин Пікассо писав у блакитно-зелених кольорах. Особливості цього періоду творчості художника пов’язують з його самотність та депресією – у 1901 році Пабло втрачає близького друга Карлоса Касагамеса та переїжджає до Парижа. Тут він селиться у квартирі покійного друга, та створює картини у новій стилістиці. Першою роботою блакитного періоду вважається «Портрет Хайме Сабартеса».
Найвідоміші роботи цього періоду Пікассо створює у Барселоні. Це, наприклад, «Любителька абсенту», «Старий єврей з хлопчиком» та «Життя». Картини цього періоду починають втрачати класичну перспективу та тривимірність. Сюжети депресивні, передають страх, самотність та біль.
«Рожевий» період, 1904-1906 роки
Новий умовний етап у творчості Пікассо почався після його повернення з Барселони до Парижа. У роботах художника стало більше рожево-червоних, сірих та відтінків охри. Загальне відчуття від роботі – більше світла. Змінилися і сюжети, художник зображає атлетів, акробатів та акторів. У цей період роботи художника більш безтурботні, персонажі – живі та з чіткими контурами. Їхню рухи фіксовані, персонажі часто молоді та красиві. У цей період Пікассо написав такі роботи, як «Сім’я комедіантів», «Дівчина на кулі», «Хлопчик, який веде коня» та «Автопортрет з палітрою».
Посмотреть эту публикацию в Instagram
«Африканський» період, 1906-1908 роки
Це час, коли Пікассо починає експериментувати з деконструкцією форм. Персонажі на картинах того періоду позбавленні дрібних деталей, вони більш «примітивні» та узагальнені – як тотеми та статуетки первісних племен. Дослідники стверджують, що у той період Пікассо надихався архаїчним африканським мистецтвом. Кольори його полотен, натуральні та теплі, а герої картин важко відрізнити від фону. Як і первісну людину важко розділити із навколишнім середовищем.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Приклад робіт Пікассо того періоду – полотно «Авіньйонські панянки». Картина викликає дискусію в колі художників та суспільства того часу через сильне викривлення жіночих форм на полотні. У той же час, робота стала кроком на зустріч нового напрямку у мистецтві – кубізму. Крім того, вона надихнула інших художників, як Жоржа Брака, на пошуки нових форм та смислів.
Кубізм, 1907-1921 роки
Спільно з художниками Хуаном Грісом та Жоржем Браком Пікассо започаткував кубізм – модерністську течію у мистецтві, що розкладає тривимірні складні об’єкти на прості елементи. Тоді усі елементи складаються на полотні у двовимірній формі. Таким чином художники прагнули передати ті властивості об’єктів, які неможливо помітити при їх звичному положенні. Вони прагнули дослідити ту двовимірність, яку дає полотно у рамці.
До появи кубізму головним напрямком у художньому мистецтві був реалізм. Художники прагнули найточніше передавали реальність на холсті, навіть імпресіоністи шукали способи, як саме зафіксувати цей світ за допомогою полотна та фарб. У той же час, на початку 20-го століття розвивається фотографія – з’являються альтернативні та більш точні способи передачі реальності. Крім того, вони стають доступними для ширшої аудиторії. Так художники, у тому числі і Пікассо, починають шукати нові рішення. Відмова від точності передачі реальності відкрила безліч нових можливостей для самовираження. Кубізм став найвпливовішим напрямком у мистецтві на початку 20-го століття.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Про кубізм Пікассо говорив:
«Кубізм ніколи не був чимось іншим, ніж живописом заради живопису. У ній відкидаються усі не важливі елементи дійсності. Колір грає роль лише тому, що він допомагає передати об’єми».
Не варто сприймати кубізм, як абстракцію. У полотнах цього напрямку варто шукати ідею художника та сприймати їх емоційно.
Сюрреалізм, 1925-1936 роки
У картинах цього періоду Пікассо ще більше експериментує із зображенням тіла та форм. За словами дослідників, художник надихався поетами сюрреалістами. Крім того, розірвані, викривлені персонажі, що часто були жінками, можуть говорити про непростий період художника та кризу в стосунках. У той же час, Пікассо вважається одним з найяскравіших художників течії. Картини цього періоду: «Сон», «Фігура на пляжі».
Посмотреть эту публикацию в Instagram
#picasso #pablopicasso: FIGURES ON A BEACH, 1931 Oil on canvas Paris, Picasso Museum
Про період сюрреалізму Пікассо зазначав:
«Я зображую предмети так, як я про них думаю, а не так, як я їх бачу».
«Герніка»
Однією з найважливіших картин Пабло Пікассо вважається «Герніка». Картину Пікассо замовив іспанський уряд, що протистояв режиму Франко, для Всесвітньої виставки в Парижі. Художник написав картину фактично за місяць. І вже влітку 1937 року на тій же виставці світ побачив картину вперше. І вона викликала дуже неоднозначну реакцію.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Що вона означає?
З першого погляду картина виглядає дитячою та просто страшною. Проте, не все так просто – зверніть увагу на деталі. Сюжет картини – бомбардування союзниками диктатора Франко іспанського міста Герніка 26 квітня 1937 року. Тоді, у результаті бомбардування, практично усе місто було зруйновано, загинуло близько 1600 людей.
Картину Пікассо написав у сюрреалістичному стилі на величезному холсті – 3,5 м на 7,8 метрів, використавши монохромні кольори. Картина передає жахи війни, втрату та біль. Ми бачимо окремі частини тіла, хаос та страждання. Характерний елемент – це зображення бика Мінотавра, якого Пікассо використовував як символ руйнівної сили, війни та смерті.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Як художник вплинув на світове мистецтво?
Мабуть, найсильніший вплив Пабло Пікассо – це та свобода, з якою він творив та ставився до стилів. Художник був одним тих, хто зробив крок на зустріч не класичній манері зображення дійсності. Він пішов далі за імпресіоністів, які прагнули зафіксувати мить, та передавав на полотні власне ставлення до предметів. Пікассо показав, що картини мають силу боротися проти режимів, бути сильним меседжем миру.
Крім заснування кубізму, Пікассо вплинув на творчість таких відомих сучасних художників, як Девід Хокні, Рой Ліхтенштейн, Джексон Поллок та інших. Вони вчилися його «кубічного» підходу, запозичували товсті контури та деконтрукцію жіночого тіла.
Якщо все ж вирішили реалізувати на практиці принцип #іятакможу, керуйтеся дуже практичним гайдом від британського музею Тейт, аби малювати, як Пікассо.