Made by China: як китайська економіка підкорює світ
Made by China: як китайська економіка підкорює світ
[ads-pc-2]
Коли запитуєш у когось, які асоціації виникають із Китаєм, часто чуєш – дешева продукція – made in china, «Панда Кунг Фу», шаолінь, Великий китайський мур… але що насправді ми пропускаємо через стереотипне мислення, коли говоримо про Китай?
Китай, до останнього часу, – економіка світу, що розвивається найбільш стрімко, Пекін входить у п’ятірку в рейтингу The 2015 Global Startup Ecosystem, китайська e-commerce компанія Alibaba Group більша, ніж Google, Amazon і IBM, а ще – 1,6 мільярда населення, середній клас якого до 2020 року складатиме 59% за даними McKinsey, що означає, що більша половина населення матиме дохід $15-33 тисяч щорічно.
Сьогодні ринок Китаю стає все більш привабливим для інноваторів та підприємців з усього світу. І хоча ті, хто приїжджає – стикається з безліччю труднощів, пов’язаних з мовою, культурою, надмірним регулюванням з боку держави (так, там все ще комунізм), та перспектива і потенціал Китаю надихають долати всі перешкоди.
Що ж варто знати про Китай тим, хто не виключає можливості одного дня розпочати там бізнес?
Міста-привиди. Останніми роками уряд Китаю будував шаленим темпом цілі міста, у яких досі ніхто не живе. У мене склалось враження, як про Дальянь так і Пекін, що незважаючи на величезну кількість бізнес-центрів – багато з них залишаються пустими. Люди не знають що з ними робити. Незважаючи на стрімкий економічний розвиток, розвиток креативних галузей значно відстає.
Інвестиції в майбутнє. Побудувавши хорошу інфраструктуру, потрібен людський капітал та ідеї. Минулого року венчурні інвестиції сягнули 15,5 мільярдів доларів, а на R&D країна витрачає близько 200 мільярдів доларів щорічно. У США, до прикладу, ці показники становили – 48 мільярдів та 465 мільярдів у 2014 році.
Бізнес по-червоному. Багато індустрій контролюються державою через так звані state-owned enterprises (SEOs), а крім того, згідно законодавства, партійний осередок повинен бути створений у кожній компанії, незважаючи чи це приватна чи публічна компанія. Кажуть, що зовсім приватних компаній в Китаї не існує.
Четверта хвиля підприємництва. Я зрозуміла, що триває мобільна революція, коли поруч зі мною в аеропорті Пекіну 50-річна жінка робила замовлення через iPhone 6 на Taobao. Все більше і більше людей використовують мобільні девайси і все більше і більше людей споживають luxury goods. Таке враження, що Louis Vuitton, Prada тощо, працюють сьогодні саме на китайський ринок. В Китаї з’явився новий продукт, що підхопив тенденцію мобільності – Xiaomі і сьогодні ми вже маємо його представництво навіть в Україні.
Від «Made in China» до «Made by China». Це один невеликий крок. Джек Ма, засновник Alibaba Group, вважає, що для того, щоб його зробити потрібно всього-на-всього змінити трішки культуру китайців – навчити командного спорту, бо співпрацювати китайці не надто люблять, а ще – навчити людей помилятись. «Я мрію побудувати університет, у якому не буде жодної історії успіху, але будуть сотні історій помилок», – каже він на зустрічі з спільнотою Global Shapers. Думаю, що приймати помилки і підніматись після них – не завадить навчитись і нам.
Текст: Лілія Боровець, співзасновниця Центру інноваційної освіти Про.Світ та віце-куратор Global Shapers Lviv Hub. У тексті поєднались особисті враження автора від поїздки в Китай на Літній Давос або Annual Meeting of New Champions, а також рефлексії на спеціальний звіт The Economist “Back to Business”.
110 коментарів